2. α) να ασκηθεί ο μαθητής στη διαδικασία που ακολουθείται για τις σημειώσεις, το διάγραμμα και την περίληψη, με τη χρήση εννοιολογικών χαρτών κι έτσι, μέσω της αναπαράστασης ιδεών και εννοιών, να αναπτύξει την ικανότητα αναπαράστασης των κατηγορικών σχέσεων των εννοιών και, κατά συνέπεια, της οργάνωσης και ορθής χρήσης τους ως στρατηγική αποτελεσματικότερης μάθησης.
β) να κατανοήσει ο μαθητής, με τη χρήση εννοιολογικών χαρτών, την οργάνωση του κειμένου, δηλαδή:
· να εντοπίσει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου, να χωρίσει το κείμενο σε παραγράφους, να δώσει πλαγιότιτλους σε παραγράφους/νοηματικές ενότητες, να διευθετήσει τη συνοχή του κειμένου
· να σχολιάσει τη συνοχή του κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις κτλ)
γ) να ασκηθεί στην τεχνική της περιγραφής μέσω της παρατήρησης της εικόνας και της άντλησης πληροφοριών από αυτήν.
3. α) να διερευνήσει ο μαθητής τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συνώνυμα-αντώνυμα, κυριολεκτική-μεταφορική λειτουργία της γλώσσας): να αποκτήσει επίγνωση των μηχανισμών σχηματισμού του λεξιλογίου της ελληνικής και της λειτουργίας των λέξεων ανάλογα με το περικείμενό τους.
β) να εκτιμήσει τη σημασία της γλώσσας ως βασικού φορέα της έκφρασης και του πολιτισμού κάθε λαού και να επισημάνει τις δομές και τις ιδιαιτερότητες της εθνικής του γλώσσας συνειδητοποιώντας την πολιτισμική του παράδοση.
γ) να εξοικειωθεί με το διαχρονικό φαινόμενο του δανεισμού στο χώρο της γλώσσας, να αναζητήσει τις επαφές με τις άλλες γλώσσες και, κατ’ επέκταση, να αποκτήσει επίγνωση των πολιτισμικών επαφών που οδήγησαν στις γλωσσικές αλλαγές.
δ) να αναπτύξει όλες τις μορφές γλωσσικής ικανότητας (ακρόαση, ομιλία, ανάγνωση, γραφή).
4. α) να συνθέσει –μέσω της δημιουργίας κινήτρων για προσωπική έκφραση- την εμπειρία της ενεργητικής συμμετοχής, σε ένα γραπτό κείμενο ενταγμένο σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο και να χρησιμοποιήσει με επάρκεια και συνείδηση το γραπτό λόγο.
β) να ασκηθεί στη συγκέντρωση και επεξεργασία υλικού από δικτυακούς τόπους και την κατάλληλη επεξεργασία του για σύνθεση εργασίας.
γ) να κινητοποιήσει τη σκέψη και τη φαντασία του.
Β
Β. ΣΤΟΧΟΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Επιδιώκεται οι μαθητές:
α) Να αξιοποιήσουν την ομαδική συνεργασία: να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες και να οδηγηθούν στη συνεργατική παραγωγή λόγου.
β) Να εξοικειωθούν με την ανακάλυψη, τη διερεύνηση και την επιλογή πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου.
γ) Να δραστηριοποιηθούν στη βιωματική και εξατομικευμένη μάθηση.
δ) Να προσεγγίσουν δημιουργικά το κείμενο με κατευθυνόμενη αυτενέργεια: ο δάσκαλος καθοδηγεί και εμψυχώνει.
ε) Να καλλιεργήσουν την κριτική ικανότητα να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητά τους.
στ) Να αναπτύξουν αυτενέργεια και να μάθουν να οικοδομούν μόνοι τους τη γνώση.
Β
Γ. ΣΤΟΧΟΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Επιδιώκεται οι μαθητές:
α) Να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης (διεύρυνση γραμματισμού των μαθητών).
β) Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης, αξιολόγησης και αξιοποίησης πληροφοριών στο διαδίκτυο.
γ) Να γνωρίσουν και να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες του προγράμματος του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή συνεργατικού γραπτού λόγου σε αυθεντικές επικοινωνιακές συνθήκες.
δ) Να εξοικειωθούν με την αξιοποίηση των πολυμέσων στην παραγωγή γραπτού λόγου και στη σύνθεση εργασίας
ε) Να εξοικειωθούν με τη χρήση εννοιολογικών χαρτών.
στ) Να αποκτήσουν κριτική στάση στο ιδεολογικό και πολιτισμικό χρωματισμό του περιβάλλοντος του διαδικτύου.
ζ) Να διευρύνουν το γραμματισμό τους μέσω της χρήσης του υπερκειμένου.
Β
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών σε μια διερευνητική μαθησιακή διαδικασία, η σχετική ελευθερία στην επιλογή της μαθησιακής διαδρομής -π.χ. το «υπερκείμενο» δίνει τη δυνατότητα σε κάθε μαθητή να «αναγνώσει» με τον δικό του μοναδικό τρόπο το κείμενο- και η διαμόρφωση ευνοϊκών μαθησιακών συνθηκών και συνεργατικού περιβάλλοντος μεταβάλλουν αλλά και συμπληρώνουν τις παραδοσιακές μορφές μάθησης και μετασχηματίζουν το ρόλο του εκπαιδευτικού από κύριο καθοδηγητή σε συντονιστή και διεκπεραιωτή της σχολικής εργασίας. Οι μαθητές, μέσα από την εργασία σε ομάδες και την ανάληψη ρόλων, αναζητούν μόνοι τους τη γνώση, ασκούνται στην επιλογή και στην αξιολόγηση της πληροφορίας, ανασυνθέτουν και αναδημιουργούν εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες των Τ.Π.Ε., συνεργάζονται, επικοινωνούν και ανταλλάσσουν σκέψεις και απόψεις, επικοινωνούν με το κείμενο και ολοκληρώνουν τη διδασκαλία ως συλλογική ανάγνωση. Αναπτύσσουν τη σκέψη, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους και αυτοπροσδιορίζουν την πορεία προς τη γνώση.