Αρχαία Ελληνικά Β΄ Γυμνασίου
Εξαιρετικά δύσκολο να προσεγγιστεί, ως εκπαιδευτικό υλικό, απ’ την πλειονότητα των μαθητών, από άποψη επιλογής κειμένων, γραμματικών και συντακτικών ασκήσεων. Ο, κατά μέσον όρο, βαθμός δυσκολίας του είναι αρκετά υψηλότερος απ’ το μέσο όρο, στον οποίο κυμαίνεται ο μεγαλύτερος αριθμός των μαθητών του τμήματός μου. Λίγα απ’ τα κείμενα ανταποκρίνονται στην ηλικία, στο γλωσσικό επίπεδο και στις προαπαιτούμενες γνώσεις των περισσοτέρων μαθητών μου.
Μερικές απ’ τις λέξεις και εκφράσεις των ετυμολογικών σχολίων τις συναντώ κι εγώ για πρώτη φορά: (π.χ. επάπταινον -> επάπταινον). Εξάλλου, οι περισσότερες είναι τόσο δυσεύρετες, σπάνιες και ασυνήθιστες, ως προς τη ρίζα τους, που ο μαθητής είναι ζήτημα αν θα τις ξανασυναντήσει στην μαθητική του πορεία (τουλάχιστον στη διδασκαλία και εκμάθηση της αττικής διαλέκτου).
Επίσης πολλές απ’ τις ασκήσεις που αφορούν χρονικές και εγκλιτικές αντικαταστάσεις και απαιτούν μηχανική αποτύπωση γραμματικών τύπων είναι απωθητικές, αντιπαιδαγωγικές και ανούσιες για το μέσο όρο των μαθητών.
Στα θετικά στοιχεία του βιβλίου συγκαταλέγονται, η ελκυστική εικονογράφηση, οι λεξιλογικές και σημασιολογικές ασκήσεις που αποτελούν γέφυρες ανάμεσα στην αρχαία και τη νέα ελληνική, και από άποψη λεξιλογικού πλούτου και από άποψη δομής του λόγου. Επίσης, η θεματολογία ορισμένων κειμένων και οι ερωτήσεις ελεύθερης και ανοικτής ανάπτυξης αποτελούν, αρκετές φορές, «όαση», πεδίο «απλώματος» της δημιουργικής, πρωτότυπης σκέψης και της κριτικής ικανότητας των μαθητών/τριών μου.
Β
Φιλοσοφία Β΄ Λυκείου (θεωρητική κατεύθυνση)
Εξαιρετικά επιτυχημένη η προσπάθεια της συγγραφικής ομάδας και της συντονιστικής επιτροπής του έργου, όσον αφορά το νέο βιβλίο της Φιλοσοφίας της Β΄ λυκείου θεωρητικής κατεύθυνσης. Από κάθε άποψη, είμαι, ως διδάσκουσα, ικανοποιημένη: ο λόγος του, αν και φιλοσοφικός, «κυλάει» αβίαστα, η σκέψη των συγγραφέων αποτυπώνεται ρέουσα και ζώσα, τα «παραδείγματα» και τα παραθέματα των ερωτήσεων αγγίζουν την «καρδιά» του φιλοσοφικού στοχασμού και συνάμα τον πυρήνα της πρακτικής της καθημερινότητας. Οι μαθητές δεν δυσκολεύονται, ιδιαίτερα, στην κριτική παρακολούθηση της αφήγησης και μάλιστα βρίσκουν πολύ ενδιαφέρουσα την αντιπαραβολή της με τα κείμενα - «πηγές» των φιλοσοφικών έργων. Επίσης ως έξοχο, συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό λειτουργούν οι εικόνες, οι οποίες αποτελούν, αρκετές έως πολλές φορές, το καλύτερο έναυσμα -«ορμητήριο» για μια πρωτότυπη- θετικά «προκλητική» έναρξη του μαθήματος.