Αρχαιότητα, αναγέννηση-μανιερισμός και εκκοσμίκευση θρησκευτικών θεμάτων.
Μεσαίωνας: κανονικότητα και επανάληψη θρησκευτικών τύπων και θεμάτων.
Αναγέννηση και μανιερισμός: εικονογραφικά στοιχειά αντλούμενα από την αρχαιότητα και τη σύγχρονη κοσμική πραγματικότητα.
Θρησκευτικά θέματα αναγέννησης και μανιερισμού: μπορεί να κυριαρχούν, αλλά στην ουσία αυτά αποτελούν αφορμές για την εκδήλωση της λατρείας της εποχής προς την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα ή του ενδιαφέροντος για την ίδια του την εποχή και την κοινωνία.
Η τέχνη του δυτικού και ανατολικού ευρωπαϊκού μεσαίωνα: συμβατικότητα, επανάληψη, συμβολισμοι
Οι αγιογραφίες, οι εικόνες, τα μικροτεχνήματα, οι ναοί με τους ποικίλους αρχιτεκτονικούς τους τύπους υπήρξαν τα βιβλία των αγραμμάτων της δύσκολης και εν πολλοίς σκοτεινής αυτής εποχής.
Από τη χριστιανική συλλογή (1884) στο βυζαντινό μουσείο Αθηνών
1884-1914: η χριστιανική αρχαιολογική εταιρεία και το μουσείο της
1914-1923: βυζαντινό και χριστιανικό μουσείο - ίδρυση και συγκρότηση
1923-1930: η οργάνωση του βυζαντινού και χριστιανικού μουσείου και ο Γεώργιος Σωτηρίου
Αρχαιολογικό, φωτογραφικό, αρχειακό υλικό, εικαστικό πολυθέαμα, προβολές.
Ταξινόμηση των συλλόγων με προηγμένες μουσειολογικές προδιαγραφές
Το νέο μουσείο ευνοεί την πολυεπίπεδη «ανάγνωση» των αντικειμένων του τεκμηριώνοντας την μουσειολογική παραδοχή ότι πρωτεύοντα ρόλο στην οργάνωση του μουσείου έχει η στάση που υιοθετεί απέναντι στο ιστορικό παρελθόν.
Συλλογές και χαρακτήρας του βυζαντινού μουσείου
Συλλογή γλυπτών
Συλλογή εικόνων
Συλλογή μικροτεχνίας
Συλλογή κεραμικής
Συλλογή υφασμάτων
Συλλογή τοιχογραφιών
Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο είναι ένα από τα σημαντικότερα μουσεία στον κόσμο. Ο πλούτος των συλλογών του και η αξία των εκθεμάτων του το καθιστούν μια πραγματική κιβωτό της βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης. Διακεκριμένοι επιστήμονες όπως ο Αδαμάντιος Αδαμαντίου, ο Γεώργιος Σωτηρίου και ο Μανόλης Χατζηδάκης σηματοδότησαν ως διευθυντές με τις επιλογές τους την πορεία του στο χρόνο.