Μουσειοπαιδαγωγική - Μουσείο και Αγωγή |
Β |
|
Β |
Η θέση του αναγνωρισμένου καλλιτέχνη |
Β |
Την Κυριακή -ήταν η γιορτή τον Αγίου Oswald- οι ζωγράφοι με κάλεσαν στο μέρος όπου συγκεντρώνονταν, με τη γυναίκα μου και την υπηρέτρια μου, και μας σερβίρισαν με ασημένια μαχαιροπήρουνα. Το τραπέζι ήταν στρωμένο προσεχτικά και το γεύμα ήταν κάτι περισσότερο από πλουσιοπάροχο. Όλες οι γυναίκες των ζωγράφων ήταν επίσης εκεί. Και όταν με οδήγησαν στο τραπέζι, ο κόσμος καθόταν από τις δυο μεριές, σαν να πλαισίωνε ένα μεγάλο άρχοντα. Υπήρχαν επίσης ανάμεσά τους προσωπικότητες, που μου έδειχναν με βαθύτατες υποκλίσεις το μεγαλύτερο σεβασμό τους. Και έλεγαν ότι ήθελαν, στο μέτρο των δυνατοτήτων τους. να κάνουν ό,τι πίστευαν πως θα μου ήταν ευχάριστο. Και όταν πια κάθισα στην περίοπτη θέση, η συντεχνία των αστών της Αμβέρσας, διά των επικεφαλής της, με την βοήθεια δύο ακολούθων, μου πρόσφερε τέσσερις οκάδες κρασί[...]. Και μου είπαν ότι όφειλα να αποδεχτώ αυτή την τιμή και να βεβαιωθώ για τα αισθήματα τους. Τους ευχαρίστησα με ταπεινοφροσύνη και τους πρόσφερα τις ταπεινές μου υπηρεσίες.
A. Durer, Journal de voyage aux Pays - Bas, 1520
|
Β |
|
Ο άντρας αυτός είναι έμπορος αρχαίων αντικειμένων. Παρατηρήστε προσεκτικά τις λεπτομέρειες του πίνακα και φανταστείτε μια ιστορία από τη ζωή αυτού του άνδρα χρησιμοποιώντας στοιχεία από τα προηγούμενα κεφάλαια. Τισιάνος. Προσωπογραφία του αρχαιοπώλη Γιάκομπο Στράντα, γύρω στα 1566, Βιέννη Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης. |
Β |
Η παλαιότερη ζωγραφική είχε πάντοτε ένα θέμα. Τα ιστορικά και τα μυθολογικά θέματα κατείχαν την υψηλότερη θέση στην ιεραρχία. Η «Ιστορία» θεωρούνταν ως η ύψιστη μορφή ζωγραφικής. Ακολουθούσε μετά η προσωπογραφία. Αμέσως έπειτα ερχόταν το τοπίο και τελευταία στην κατάταξη ερχόταν η νεκρή φύση. Η μοντέρνα ζωγραφική δεν ενδιαφέρεται για το θέμα. Το θέμα είναι πρόσχημα για μια καλή ζωγραφική σύνθεση. Σιγά σιγά το θέμα έπαψε να έχει σημασία ώσπου ο ζωγράφος το εγκατέλειπε τελείως. Έτσι γεννήθηκε η αφηρημένη ή ανεικονική τέχνη. Η τέχνη χωρίς θέμα. Και να σκεφτείτε ότι αυτή την εξέλιξη την είχε προβλέψει και πάλι αυτός ο παντογνώστης φιλόσοφος, ο παππούς Αριστοτέλης, που είχε γράψει:
Αν τύχει και δεν έχουμε ξαναδεί αυτό που παριστάνει η εικόνα, τότε την ηδονή δεν την προξενεί η μίμηση αλλά η εκτέλεση του έργου, το χρώμα ή κάποια άλλη παρόμοια αιτία (Ποιητική, 1448, σ. 17). |
Β |
|
Β. Καντίνσκυ, "Σε χρώμα μπλε", 1925. |
Β |
Β |
|
Άγιο Όρος. Αρσανάς Μεγίστης Λαύρας, 1928.
Λάδι σε μουσαμά, 53x59εκ. |
Β |
|
Βιβλιογραφία |
Β |
1. Άλκηστις, "Μουσεία και Σχολεία, Δεινόσαυροι κι Αγγεία" εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1995
2. Αλέξανδρος Γεωργόπουλος, Ελισάβετ Τσαλίκη, "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση" εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1993
3. Laura Charman, "Διδακτική της Τέχνης", εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1993
4. Ουρανία Καλούρη - Αντωνοπούλου, "Αισθητική Αγωγή του παιδιού. Μορφές αισθητικής δημιουργηκότητας στην παιδική βιβλιοθήκη και στο μουσείο", εκδ. Δίπτυχο, Αθήνα 1985
5. Bonnie Pitman - Gelles, "Museums, Magic and Children", Washington D.C. Association of Science - Technology Centers, 1981
6. ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, "Εικαστική Αγωγή", Βιβλίο για το δάσκαλο (πρώτο επίπεδο), ΟΕΔΒ, Αθήνα |
Β |
|
Β |
|
Βιβλιογραφία |
Β |
1. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ" ΑΛΚΗΣΤΙΣ
2. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΚΑΙ 58 Σενάρια Φοιτητών τμήματος Νηπ/γών" Εκδ. ΕΛΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΑ
3. "Η ΜΙΚΡΗ ΜΑΣ ΑΥΛΑΙΑ" ΕΙΡ. ΓΕΝΕΙΑΤΑΚΗ - ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΟΥ Εκδ. ΣΜΥΡΝΙΩΤΑΚΗ
4. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ - ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ" ΕΛ. ΘΕΟΧΑΡΗ - ΠΕΡΑΚΗ Εκδ. ΕΣΤΙΑ
5. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΙΚΑ" Φ. ΧΑΤΟΓΛΟΥ Εκδ. ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
6. "ΤΡΙΑ ΔΩΡΑ" ΖΩΗ ΒΑΛΑΣΗ Εκδ. Α.Σ.Ε.
7. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ" ΠΕΠΗ ΔΑΡΑΚΗ Εκδ. GUTENBERG
8. "ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ" Σ. Γιαλουράκη Εκδ. ΑΠΟΛΛΩΝ
9. "ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΕΑ ΘΕΩΡΗΣΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ" ΧΡ. ΑΝΑΣΤΟΠΟΥΛΟΣ Εκδ. ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ
10. "ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ" ΑΝΝΑ ΛΑΟΥΤΑΡΗ - ΓΚΡΙΤΖΑΛΑ Εκδ. ΖΕΥΣ
11. "ΒΙΒΛΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠ/ΓΕΙΟ - ΒΙΒΛΙΟ ΝΗΠ/ΓΟΥ" Εκδ. Ο.Α.Δ.Β.
12. "ΤΟ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ" ΕΙΡ. ΠΑΙΔΟΥΣΗ Εκδ. ΑΤΛΑΝΤΙΣ
13. "ΚΟΥΚΛΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΙΟΝΕΤΕΣ" DELPEUX HENRI Εκδ. GUTENBERG
14. "ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ" GIANNI RONTARI Εκδ. ΤΕΚΜΗΡΙΟ
15. "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ" ΒΑΣ. ΦΙΛΙΑΣ Εκδ. GUTENBERG |
Β |
Β |
|
Β |
|
Β |
Τα συγγραφικά δικαιώματα της μελέτης και του εκπαιδευτικού υλικού ανήκουν στην κ. Αμαλία Κ. Ηλιάδη (συγγραφέα). Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική ή μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή και απόδοση του περιεχομένου της έκδοσης με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης, ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του συγγραφέα. (Νόμος 2121/1993 & διεθνής σύμβαση της Βέρνης που έχει κυρωθεί με τον Ν.100/1975).
Copyright: Αμαλία Κ. Ηλιάδη - 2005
|
Β |
|
Β |
|
Β |
|