Αρχική Ματιά
Νέο στη Ματιά
Β  Β 
Β 
Β 
Β 
E-books...
Αρχική Βιβλιοθήκης
...Οι τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - μέρος Γ!
Για να επιστρέψετε στα e-books πατήστε εδώ! Για να επιστρέψετε στην Βιβλιοθήκη πατήστε στην εικόνα της Βιβλιοθήκης!
Β 

Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - Art Therapy, χοροθεραπεία, μουσικοθεραπεία, δραματοθεραπεία. (Μέρος Γ)

Β 
Προηγούμενη σελίδα
Σελίδα 2 από 10
Επόμενη σελίδα
Β 
Ακολουθούν Ποιήματα της Αμαλίας Κ. Ηλιάδη, σχολιασμένα και ερμηνευμένα από μαθητές της για τις ανάγκες του παραπάνω προγράμματος:
Β 

Σκέψεις με αφορμή μια Μπυραρία

Καθόμουν μόνη σε μια μπυραρία ονόματι Λυκίσκος
Σε μια απόμερη γειτονιά των παλιών Τρικάλων
Τότε στο κέντρο της Πόλης
Στη σκιά του κάστρου
Σήμερα στο απόκεντρο της Πόλης
στη σκιά των θορύβων και της διασκέδασης...
Περιμένοντας μιαν αχαΐρευτη παρέα
ανθρώπων αργόσχολων
ανόητων κομπάρσων της ζωής.
Ποιος να το περίμενε αυτό το αναπάντεχο γεγονός;
Εγώ και η σκέψη μου
Τα μεγαλεπήβολα σχέδιά μου
στροβιλίζονται στο κενό
έχοντας όμως μιαν ορισμένη στοχοθεσία.
Βρίσκομαι παντού και πουθενά.

29-3-2008

Β 
Β 

Μέρα αργίας

Ξαπλώνω στον καναπέ με ηδυπάθεια
Αγκαλιάζω τα μαξιλάρια
σα να 'ναι αγαπημένοι μου.
Στην λεία τους επιφάνεια, τη δροσερή,
το μάγουλο μου πιέζω μαλακά
κι η σκέψη σαν φτερό
χαϊδεύει το μυαλό μου, ρυθμικά:
Σήμερα είναι "Μέρα αργίας"
Θα αφεθώ
Θα κλάψω
Θα γελάσω
Απόλυτα.
Χωρίς να με συνθλίβουν του χρόνου τα καλούπια
Θα πιω να ζαλιστώ
Κι έτσι θα ζωγραφίσω
φρούτα κομμένα απ' τα δέντρα τους,
μπουκάλια στερημένα από κρασί,
κανάτες με λουλούδια μπλε,
σα σύννεφα να ταξιδεύουν μες στο κάδρο.
Με λόγια άλλα,
Φύση Νεκρή
σα Μέρα Αργίας.
Το βράδυ, με το τέλος της,
θα πω στον εαυτό μου:
Ήταν ωραία και σήμερα.

Β 

«Η ποιήτρια εμπνέεται το ποίημα από τη διάθεσή της μια μέρα αργίας. Πώς νιώθει; Τι σκέφτεται; Τι κάνει; Με τρόπο λυρικό και αινιγματικό, απαντά στα παραπάνω ερωτήματα. Ζει μόνη της, δεν έχει αγαπημένο να μοιραστεί την ελευθερία της μέρας. Ξαπλωμένη, με όρεξη για συντροφιά και χαλαρή ταξιδεύει με το νου της. νιώθει ελεύθερη να πετάξει με τα φτερά της ψυχής και της φαντασίας, αφού δεν την πιέζει ο χρόνος. Επιθυμεί το απόλυτο συναίσθημα, είτε αυτό λέγεται πόνος είτε χαρά. Υπαινίσσεται ότι δεν έχει την πολυτέλεια ή το χρόνο να ζήσει το απόλυτο των συναισθημάτων. Η ποιητική της έμπνευση εξαπλώνεται και στη ζωγραφική, όπου κι εδώ εκφράζει το κενό και αφηρημένο ήχο της ψυχής της. Νεκρή Φύση-Μέρα Αργίας ταυτίζονται. Καταλήγει πικρά: «ήταν ωραία και σήμερα». Κι εγώ αναλογίζομαι γιατί τόση μοναξιά και έλλειψη δράσης, γιατί ένα και μόνο πέταγμα του μυαλού, αρκεί στην ποιήτρια; Ειρωνικό είναι το σχόλιό της. Η ψυχή της διαμαρτύρεται σιωπηλά και παραπονιάρικα».

Νίκος Μπέης

Β 
Β 

Ταξίδι στο κέντρο της γης

Πήρα μια βάρκα και ξανοίχτηκα στης γης το κέντρο.
Έπλευσα τον Αχέροντα,
το πιο πλατύ ποτάμι
απ' το εύρο των ψυχών
που καταπίνει ηδονικά...
Κι οι μακρινοί μου πρόγονοι,
κι όσοι απ' τους ήρωες τους με συντρόφευσαν,
γοργά με χαιρετούσαν απ' τις όχθες του.
Όλοι συγκεντρωμένοι εκεί
σα σε μεγάλο πανηγύρι του Μεσαίωνα:
Ο Αχιλλέας κι ο Αγαμέμνονας
σα φίλοι, αγκαλιασμένοι,
πίναν το κρασί της λησμονιάς...
Κι ο Οδυσσέας, της φυλής μας το πιο ωραίο σύμβολο,
καθότανε παράμερα και κάπνιζε...
Η Θεοφανώ, βυζαντινή πριγκίπισσα αιμοσταγής,
γιατί άντρες πολλούς είχε ξεκάνει
από της εξουσίας την αγάπη,
μες στα χρυσά πλουμίδια της έγνεφε ηδονικά...
Κι η Άννα, η λογιοτάτη αρχόντισσα,
η Πορφυρογέννητη Κομνηνή,
που την "Αλεξιάδα" έγραψε,
σκυμμένη πάνω από βιβλία, συλλογιόταν...
τη ματαιότητα της εξουσίας και των φθαρτών πραγμάτων...
Να κι ο Βουλγαροκτόνος που ζωσμένος το ξίφος του,
άγρια ατενίζει τον ορίζοντα...
Πιο πέρα ο Ψελλός, ως "Ύπατος των φιλοσόφων"
ραδιουργίες μηχανάται, μιλώντας μ' έναν απ' τους αυλικούς...
Κι η βάρκα μου γλιστράει, σαν το χέλι στο νερό,
πάνω απ' το σκοτεινό βυθό του ποταμού
που μέσα του αναδεύονται, όπως τα φύκια και τα χόρτα,
άλλες ψυχές, παλιότερες, μα άγνωστες για τους πολλούς...
Σε λίγο φτάνει πια στην μέρα, στη ζωή...
Η έξοδος απ' το σκοτάδι είναι στενή.
Την ώρα που η βάρκα μου ορμάει προς το φως,
"ήταν εξαίσιο ταξίδι" αναλογίζομαι...

Β 

Ταξίδι στο κέντρο της γης (ανάλυση ποιήματος)

Το ποίημα μας μεταφέρει σε έναν ονειρικό κόσμο, ο οποίος θυμίζει πολύ την κάθοδο του Οδυσσές στον άδη. Το ποίημα αναφέρεται σε ένα ταξίδι που κάνει ο ποιητής στο κέντρο της γης, και αναγνωρίζει πολλές ψυχές μυθικών και ιστορικών ηρώων. Όλες οι ψυχές κρατούν τις συνήθειες που είχαν και όταν ζούσαν π.χ. "Ο Οδυσσέας κάπνιζεμ ο Βουλγαροκτόνος κοίταζε αγριεμένα τον ορίζοντα κ.α.". Ο ποιητής βλέπει κι άλλες ψυχές, άγνωστες, παλιότερες. Καθώς φεύγει, συλλογίζεται τι εξαίσιο ταξίδι που έκανε, καθώς διασχίζει το μικρό πέρασμα από τον θάνατο στη ζωή.

Βασίλης Μπακώσης

Β 
Β 
Β 
Προηγούμενη σελίδα
Σελίδα 2 από 10
Επόμενη σελίδα
Β 
Up
Β 

Τα συγγραφικά δικαιώματα της μελέτης και του εκπαιδευτικού υλικού ανήκουν στην κ. Αμαλία Κ. Ηλιάδη (συγγραφέα). Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική ή μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή και απόδοση του περιεχομένου της έκδοσης με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης, ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του συγγραφέα. (Νόμος 2121/1993 & διεθνής σύμβαση της Βέρνης που έχει κυρωθεί με τον Ν.100/1975).

Copyright: Αμαλία Κ. Ηλιάδη - 2005.

Β 
Β 
Β 
Β 
Δείτε:
Διάφορα
Θρησκεία
Πρόσωπα
Ημέρες
Έγραψαν
Λέξεις
Τόποι
Έθιμα
e-books
Β 
Δείτε επίσης:
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - Μέρος Α
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - Μέρος Β
Σημειώσεις στο μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης
Αδόλφος Χίτλερ: ο ηγέτης και η εποχή του
Ο θρύλος του θανάτου των Μοναχών
Μαρτυρολόγια και Συναξάρια απ’ τα πρωτοχριστιανικά χρόνια έως τον 6ο αιώνα μ.Χ.
Διηγήσεις και βίοι Αγίων Γυναικών
Σχέσεις μητέρας - γιου στο πρώιμο Βυζάντιο
Μουσειοπαιδαγωγική - Μουσείο και Αγωγή
Βερολίνο
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου (Μέρος Γ)
Μετέωρα
Το γυμνό στην Τέχνη
Αρχαιότητα
Το σχολείο ως πολυδύναμος πολιτιστικός οργανισμός
Παλιννόστηση στις γλυκές πατρίδες 1918 - 1922
Οι κανονισμοί των ορφανοτροφείων ΑΡΡΕΝΩΝ-ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ και ΘΗΛΕΩΝ-ΧΑΛΚΗΣ 1921
Στοιχεία θεατρικής παιδείας
Γιορτές αγλύκαντες
Αρχαία Ελληνική Μυθολογία
Η ακάνθινη απειλή
Β 
Β 
Β 
Αναζήτηση
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 
Επικοινωνία | Όροι Χρήσης | Πλοηγηθείτε | Λάβετε Μέρος | Δημιουργία και Ανάπτυξη ΆΡΚΕΣΙΣ
Β 
Β