Αρχική Ματιά
Νέο στη Ματιά
Β  Β 
Β 
Β 
Β 
E-books...
Αρχική Βιβλιοθήκης
...Οι κανονισμοί των ορφανοτροφείων ΑΡΡΕΝΩΝ-ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ και ΘΗΛΕΩΝ-ΧΑΛΚΗΣ 1921!
Για να επιστρέψετε στα e-books πατήστε εδώ! Για να επιστρέψετε στην Βιβλιοθήκη πατήστε στην εικόνα της Βιβλιοθήκης!
Β 

Οι κανονισμοί των ορφανοτροφείων
ΑΡΡΕΝΩΝ-ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ και ΘΗΛΕΩΝ-ΧΑΛΚΗΣ 1921

Β 
του Άρη Κυριαζή
Β 
Προηγούμενη σελίδα
Σελίδα 1 από 15
Επόμενη σελίδα
Β 
Β 
Εξώφυλλο: Η σφραγίδα από βουλοκέρι που είναι σφραγισμένοι οι δύο κανονισμοί
Β 
Β 
Ευχαριστίες: Ευχαριστώ πολύ για την φιλική του συμμετοχή τον Κύριο Φοίβο E. Kουβαρά στην ηλεκτρονική επεξεργασία των κειμένων και των φωτογραφιών.
Β 
Β 
Στην Έρση
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 

Αντίγραφα από τις πρωτότυπες χειρόγραφες αρχές των δυο κανονισμών
Προσοχή στους πρωτότυπους τίτλους

Β 
Β 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Σε αυτό το βιβλίο θα διαβάσετε τον κανονισμό και τον κανονισμό της εσωτερικής λειτουργίας των δυο μεγάλων ορφανοτροφείων της Κωνσταντινούπολης, θα βρείτε με κάθε λεπτομέρεια πώς διοικούνταν τα καθήκοντα του προσωπικού καθώς και πώς ζούσαν σπούδαζαν και πώς εν τέλει μάθαιναν τέχνες τα ορφανά.
Επειδή το αρχείο είναι γραμμένο το 1921 τα παιδιά που φιλοξενούνται έχουν ζήσει τους Βαλκανικούς και τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και παράλληλα τους διωγμούς. Άλλα είναι ορφανά από φυσικούς νόμους άλλα είναι θύματα των διωγμών. Προέρχονται από την Αν. Θράκη, τον Πόντο, την Καππαδοκία, τα Μικρασιατικά Παράλια της Προποντίδας και πιο λίγο της Δυτικής Μ. Ασίας. Πολλά κατά την διάρκεια του Πολέμου επειδή τα συστηματικά ορφανοτροφεία ήταν επιταγμένα από της Τουρκικές αρχές, φιλοξενήθηκαν σε κτήρια ακατάλληλα. Άλλα πάλι που κατάγονταν από τις επαρχίες που προαναφέρθηκαν πέρασαν τον πόλεμο περιπλανώμενα νηστικά και άρρωστα στην ύπαιθρο ή σε ακατάλληλα κτήρια.
Μετά την Ανακωχή του Μούδρου στις αρχές του 1919 πηγαίνουν στα συστηματικά ορφανοτροφεία και σ’ αυτήν την περίοδο αναφέρεται το αρχείο.

Β 
Β 

ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ «ΕΘΝΙΚΟΝ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΩΝ» και ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΧΑΛΚΗΣ «ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ»

Η θέση τους μέσα στον χώρο

Όταν βλέπουμε τα Πριγκηπόνησα από το πλοίο θα δούμε μια ομάδα νησιών από τα οποία τα τέσσερα είναι μεγαλύτερα, καταπράσινα και πανέμορφα μέσα σε ένα απέραντο γαλάζιο. Όσο πλησιάζει το πλοίο θα δούμε στην Πρίγκηπο και στην Χάλκη τρία τεράστια μεγαλοπρεπή αρχοντικά και καλόγουστα κτήρια θαρρείς πως, όταν ο θεός έπλασε την φύση, τα κτήρια αυτά τα τοποθέτησε μόνος του γιατί είναι δεμένα οργανικά και αρμονικά με το τοπίο. Τα κτήρια αυτά είναι το ορφανοτροφείο της Πριγκήπου, η Ελληνοεμπορική Σχολή και η Θεολογική Σχολή της Χάλκης η οποία για ένα χρονικό διάστημα λειτούργησε και ως ορφανοτροφείο.

ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ

Το αρχοντικό ξύλινο κτήριο βρίσκεται σε λόφο του νησιού. Άρχισε να κτίζεται το 1898 από εταιρία μεγάλων Ευρωπαϊκών ξενοδοχείων ακριβώς για να γίνει ξενοδοχείο. Είχε 102,5 μέτρα μήκος και φάρδος 35. Ο πευκόφυτος κήπος του ήταν 26.000τ.μ.. Τελικά όμως δεν λειτούργησε ως ξενοδοχείο επειδή θεωρήθηκε ασύμφορο.
Το κτήριο ήταν τυχερό να γίνει ορφανοτροφείο της Ρωμιοσύνης. Αγοράστηκε και μετασκευάστηκε σε ορφανοτροφείο με την αρωγή της Κυρίας Ελένης Ζαρίφη η οποία ήταν σύζυγος του Εθνικού ευεργέτη Γεωργίου Ζαρίφη. Εγκαινιάσθηκε στις 21 Μαΐου του 1903 όπου μεταφέρθηκαν και τα περισσότερα παιδιά από το Εθνικό Φιλανθρωπικό κατάστημα του Επταπυργίου.
Το ορφανοτροφείο λειτούργησε κανονικά ώσπου άρχισαν να έρχονται οι πρώτες ειδήσεις των διωγμών για τον Ελληνισμό της Αν. Θράκης οπότε και μεταφέρονται για περίθαλψη εκτοπισμένοι σε διάφορα άσυλα της Κωνσταντινούπολης. Στης 4 Οκτωβρίου του 1912 άρχισαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και αυξάνονται τα θύματα.
Όπως πληροφορούμαστε από το αρχείο του Άρη Κυριαζή στης 29 Ιουλίου του 1913 η Εφορία του Εθνικού Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου με πρόεδρο τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης κ.Ιερόθεο θα εγκαταστήσει προσωρινά πρόσφυγες από την Λάμψακο. Το 1914 ξεσπάει ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και παράλληλα ο μετατοπισμός όλων των Μικρασιατών (κράτησε έως το 1918). (Σύμφωνα με την ορολογία της Πατριαρχικής Κεν Επιτ. που θα δούμε πιο κάτω την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων βλέπουμε τον εκτοπισμό της Ρωμιοσύνης και την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου πολέμου τον μετατοπισμό της). Έτσι άρχισαν να φιλοξενούνται παιδιά από όλα τα μέρη της Μ. Ασίας. Το 1915 επιτάχθηκε από της τουρκικές αρχές και στέγασε για μια τριετία το Τουρκικό Λύκειο Κούλελι. Τα παιδιά μεταφέρθηκαν στην Ελληνοεμπορική Σχολή Χάλκης όπου προστέθηκαν και τα παιδιά της Πανόρμου (αρχείο Άρη Κυριαζή). Στις 6 Δεκεμβρίου του 1916 επιτάχθηκε και αυτή εκ τούτου προσφυγοπούλα και πολιτάκια πήγαν στην Θεολογική Σχολή Χάλκης έως το1918. Στο ορφανοτροφείο αυτό τοποθετήθηκαν Γερμανοί στρατιώτες και ένα χρόνο αργότερα η διασυμμαχική επιτροπή το παραχώρησε σε Ρώσους πρόσφυγες.
Το 1918 (17 έως 30 Οκτωβρίου) υπογράφεται η ανακωχή του Μούδρου όπου αρχίζει μια διαφορετική περίοδος και επιβάλλεται να την δούμε αναλυτικότερα πιο κάτω.
Με την υπογραφή της ανακωχής πρώτα λειτουργεί το ορφανοτροφείο Χάλκης και μετά το ορφανοτροφείο Πριγκήπου το οποίο φιλοξένησε αγόρια. Τα παιδιά επειδή ήταν ταλαιπωρημένα από τους διωγμούς και τον πόλεμο είχαν πολλές μολυσματικές ασθένειες και κυρίως τράχωμα, θεραπεύονταν στο νοσοκομείο του ορφανοτροφείου. Όταν η ασθένεια ήταν πιο βαριά πήγαιναν στο νοσοκομείο των εθνικών Φιλανθρωπικών Καταστημάτων (Μπαλουκλή ή Βαλουκλή).

Β 
Β 
Προηγούμενη σελίδα
Σελίδα 1 από 15
Επόμενη σελίδα
Β 
Up
Β 
Ο Άρης Κυριαζής γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Φοίτησε δημοτικό στην αστική σχολή του Ζαππείου παρθεναγωγείου, γυμνάσιο λύκειο στο Ζωγράφειο αρρεναγωγείο και στην οδοντιατρική σχολή. Ζει και εργάζεται στο Π. Φάληρο.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο e-mail: aris-kyriazis@hotmail.com
Β 

Το βιβλίο αυτό εκδόθηκε από το Καστρίτσειο Μουσείο Κωνσταντινούπολης και Μικράς Ασίας το 2007. Αναδημοσιεύεται στην Ματιά με την άδεια του συγγραφέα του, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά.
Τα δικαιώματα, ανήκουν στον κ. Άρη Κυριαζή. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική ή μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή και απόδοση του περιεχομένου της έκδοσης με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης, ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του συγγραφέα. (Νόμος 2121/1993 & διεθνής σύμβαση της Βέρνης που έχει κυρωθεί με τον Ν.100/1975).

Β 
Β 
Β 
Δείτε:
Διάφορα
Θρησκεία
Πρόσωπα
Ημέρες
Έγραψαν
Λέξεις
Τόποι
Έθιμα
e-books
Β 
Δείτε επίσης:
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - Μέρος Α
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου - Μέρος Β
Σημειώσεις στο μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης
Αδόλφος Χίτλερ: ο ηγέτης και η εποχή του
Ο θρύλος του θανάτου των Μοναχών
Μαρτυρολόγια και Συναξάρια απ’ τα πρωτοχριστιανικά χρόνια έως τον 6ο αιώνα μ.Χ.
Διηγήσεις και βίοι Αγίων Γυναικών
Σχέσεις μητέρας - γιου στο πρώιμο Βυζάντιο
Μουσειοπαιδαγωγική - Μουσείο και Αγωγή
Βερολίνο
Οι Τέχνες ως παράγοντας διατήρησης και ανάκτησης της ψυχικής υγείας του ανθρώπου (Μέρος Γ)
Μετέωρα
Το γυμνό στην Τέχνη
Αρχαιότητα
Το σχολείο ως πολυδύναμος πολιτιστικός οργανισμός
Παλιννόστηση στις γλυκές πατρίδες 1918 - 1922
Οι κανονισμοί των ορφανοτροφείων ΑΡΡΕΝΩΝ-ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ και ΘΗΛΕΩΝ-ΧΑΛΚΗΣ 1921
Στοιχεία θεατρικής παιδείας
Γιορτές αγλύκαντες
Αρχαία Ελληνική Μυθολογία
Η ακάνθινη απειλή
Β 
Β 
Β 
Αναζήτηση
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 
Επικοινωνία | Όροι Χρήσης | Πλοηγηθείτε | Λάβετε Μέρος | Δημιουργία και Ανάπτυξη ΆΡΚΕΣΙΣ
Β 
Β