Τριμέρι: το ιερό τριήμερο της Τεσσαρακοστής
Τι είναι το τριμέρι ή τριήμερο της Σαρακοστής;
Με αυτήν την ονομασία χαρακτηρίζονται οι τρείς πρώτες ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Τρείς ημέρες (ένα τριήμερο) απόλυτης νηστείας, χωρίς καθόλου φαγητό και χωρίς νερό (ει δυνατόν).
Από πολύ παλιά τόσο στους ιερείς και μοναχούς όσο και στους λοιπούς Ορθοδόξους χριστιανούς γινόταν αυτό το προσκλητήριο: να ξεκινήσουν θεληματικά την πνευματική τους άθληση μ’ αυτόν τον δυναμικό τρόπο, το ιερό Τριήμερο.
Μέσα σ’ αυτές τίς τρείς ημέρες με τη στέρηση τής τροφής αισθάνεται αναμφισβήτητα ο άνθρωπος σαφή ατονία. Ο σωματικός τόνος μετριάζεται, τα πόδια κόβονται, η γλώσσα αδυνατεί να υπερλειτουργεί. Το αίσθημα τής πείνας εντείνεται. Η δίψα κορυφώνεται. Στενοχωρείται ακραία η ανθρώπινη φύση. Γι’ αυτό προϋπόθεση για την άσκηση αυτή είναι η ελεύθερη θέληση (όχι εξωτερική πειθαναγκαστική επιβολή) και η ευχή τού πνευματικού, δηλαδή η χαρισματική ευλογία τής Εκκλησίας τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
Στις ημέρες μας, το τριήμερο το κρατούν κυρίως στα Μοναστήρια. Σε μονές του Αγίου Όρους, κατά το ιερό τριήμερο της Σαρακοστής, οι μοναχοί εκτός από τέλεια νηστεία, κάνουν και τρεις ημέρες σιωπή, με συμμετοχή στην θεία λειτουργία και αύξηση της ατομικής προσευχής στις υπόλοιπες ώρες τις ημέρας.
Η νηστεία είναι ένα ισχυρό όπλο του Χριστιανού ενάντια στα πάθη, ενάντια στην αμαρτία. Είτε το τριήμερο, για όποιον θέλει και έχει και την ευλογία του πνευματικού του, είτε η νηστεία που κάνουμε όλοι.
Η προς Διόγνητον επιστολή
Η προς Διόγνητον επιστολή ανακαλύφθηκε από τον καθολικό κληρικό Thomas d’ Arrezzo τον 15ο αιώνα στην Κωνσταντινούπολη. Το χειρόγραφο σώθηκε στον κώδικα Argentoratensis Gr. 9, που καταστράφηκε το 1870.
Ο συγγραφέας και ο παραλήπτης της επιστολής εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης, αλλά πιστεύεται ότι συντάχθηκε μεταξύ του 175 και του 200 μΧ. Ο παραλήπτης, ο Διόγνητος, πιθανότατα δεν είναι ο δάσκαλος του Μάρκου Αυρηλίου.
Η επιστολή έχει ομοιότητες με το “Κήρυγμα του Πέτρου” και την απολογία του Αριστείδη. Αναφέρεται στη χριστιανική πίστη, τονίζει την θεϊκή προέλευση του χριστιανισμού, και στη φιλανθρωπία των Χριστιανών προς τους άλλους. Επισημαίνει την περιφρόνηση του θανάτου ως φυσικό αποτέλεσμα της χριστιανικής πίστη. Παρουσιάζει επίσης την ανωτερότητα της χριστιανικής πίστης από ηθικής άποψης.
Η Χριστολογία του συγγραφέα θεωρείται φτωχή, άρα πιθανότατα ήταν ένας νεοφώτιστος χριστιανός. Η επιστολή είναι θεολογικά αδύναμη, αλλά παρουσιάζει ένα εξαιρετικό λογοτεχνικό κείμενο.
Η Προς Διόγνητον Επιστολή είναι μια άγνωστης προελεύσεως απολογητική επιστολή του 2ου αιώνα. Η επιστολή αυτή, παρά την αποσιώπησή της μέσα από τις ιστορικές πηγές, αποτελεί μία σημαντική χριστιανική μαρτυρία, η οποία απευθύνεται προς κάποιο Διόγνητο, υποτιθέμενο ή τουλάχιστον άγνωστο προς εμάς και χαρακτηρίζεται ως λογοτεχνικός αδάμαντας.
Στην εισαγωγή της επιστολής τίθενται επιγραμματικά τα ζητήματα τα οποία ο συγγραφέας πραγματεύεται κατά την ανάπτυξη της πραγματείας του. Έτσι αναφέρει πως σκοπό έχει να καταδείξει σε ποιόν Θεό πιστεύουν οι χριστιανοί, γιατί περιφρονούν τον κόσμο και το θάνατο, γιατί απορρίπτουν τους ξένους θεούς, ποια φιλοστοργία τρέφουν προς αλλήλους και για ποιο λόγο το σύστημα αυτό εισήλθε αργά στον κόσμο.
Η σπουδαιότητα της νηστείας
Η νηστεία είναι άσκηση για το σώμα και την ψυχή. Εϊναι ο τρόπος ελέγχου των παθών. Έχει μεγάλη σημασία η ταπεινή, εν μετανοία και ζωή αγάπης ως χριστιανός, ακολουθώντας το παράδειγμα των πρώτων χριστιανών που αντιμετώπισαν διωγμούς αλλά παρέμειναν προσηλωμένοι στην πίστη τους. Να συμμετάσχουμε στη νηστεία και να ασπαστούμε τις διδασκαλίες του Χριστού, προκειμένου να ζήσουν μια πραγματικά ουράνια ζωή, ακόμη κι ενώ ζουν σε αυτόν τον κόσμο.
Άγιος Παΐσιος: το Τριήμερο της Μεγάλης Σαρακοστής
– Γέροντα, ποιό είναι το νόημα του Τριημέρου;
– Το Τριήμερο της Σαρακοστής έχει περισσότερο το νόημα να συνηθίσει κανείς στην νηστεία, στην εγκράτεια. Ύστερα, όταν θα κάνει κάθε μέρα ενάτη, θα το θεωρεί πανηγύρι. Στο Κοινόβιο μετά το Τριήμερο τρώγαμε μια σούπα νερόβραστη στις τέσσερις το απόγευμα και το θεωρούσαμε μεγάλη ευλογία. Μετά το Τριήμερο τι ευλογία να τρώμε κάθε μέρα!
Βοηθάει το Τριήμερο στην αρχή, για να νηστέψει κανείς όλη την Σαρακοστή. Αν όμως κάποιος δεν μπορεί να κρατήσει το Τριήμερο, ας φάει λίγο παξιμάδι το βράδυ ή ας κρατήσει ενάτη. Είναι καλύτερα να οικονομηθεί, γιατί, αν ζαλίζεται και δεν μπορεί να κάνει τίποτε από πνευματικά, τι πνευματικό κέρδος βγάζει μετά;
Μια Καθαρά Τρίτη ο Γερο-Βαρλαάμ, από την Καλύβη των Οσίων Βαρλαάμ και Ιωάσαφ, πήγε σε ένα Κελλί, όπου μόλις είχαν εγκατασταθεί δύο γνωστοί του νέοι μοναχοί. Χτυπάει την πόρτα· τίποτε. Ανοίγει και τους βρίσκει και τους δύο ξαπλωμένους. «Τι γίνεται; λέει, άρρωστοι είστε;». «Κάνουμε Τριήμερο!», λένε. «Άντε σηκωθείτε επάνω, τους λέει. Κάντε ένα τσάι, βάλτε δυο κουταλιές ζάχαρη, φάτε και κανένα παξιμάδι, για να πείτε καμμιά ευχή, να κάνετε κανένα κομποσχοίνι. Τριήμερο είναι αυτό; Τι βγάζετε από αυτό;».
Δείτε ολόκληρο το βίντεο με την ομιλία
Καθίστε.
Σήμερα Κυριακή της των Απόκρεων, που σημαίνει στα λατινικά καρναβάλε.
Καρναβάλι.
Αυτό σημαίνει αποκρυά.
Καρναβάλε, δηλαδή αποχή από το κρέας.
Στα λατινικά λέγεται καρναβάλε, αποχή από το κρέας.
Και όχι το καρναβάλι της Πάτρας, ούτε των Αθηνών, ούτε οποιασδήποτε συνοικίας.
Τα καραγκιοζιλίκια αυτά.
Καρναβάλι σημαίνει καρναβάλε είναι στα λατινικά, σημαίνει σήμερα τρώμε για τελευταία φορά κρέας.
Αυτό σημαίνει.
Και γι’ αυτό και στα ελληνικά ονομάζεται Κυριακή των Απόκρεων.
Δηλαδή σταματάμε να τρώμε από χι από το κρέας.
Και αρχίζει η εβδομάδα της τυρινής.
Αρχίζει η εβδομάδα που τρώμε και την Τετάρτη και την Παρασκευή, τρώμε τα πάντα, εκτός κρέας.
Γιατί το κρέας σταματάει σήμερα.
Ό,τι φάτε, φάτε μέχρι σήμερα.
Όχι παραπάνω.
Από αύριο αρχίζει, μπορούμε να τρώμε κάθε μέρα αυγά, μπορεί να τρως ψάρι, και την Τετάρτη και την Παρασκευή, μέχρι και την Κυριακή που μας έρχεται.
Και μετά είναι καθαρά Δευτέρα.
Έρχεται η καθαρά Δευτέρα.
Έρχεται ένα τριήμερο στην αρχή, που όσοι μπορούν το κάνουν, είναι το λεγόμενο τριήμερο, δεν τρώμε, δεν πίνουμε, για τρεις μέρες.
Δευτέρα, καθαρά Δευτέρα, καθαρά Τρίτη, καθαρά Τετάρτη, δεν τρώμε ούτε πίνουμε νερό.
Για τρεις ημέρες.
Είναι το τριήμερο.
Όσοι μπορούν, το κάνουν.
Ξεκινάμε με άσκηση δυνατή.
Με πνευματική άσκηση δυνατή ξεκινάει.
Και την Τετάρτη μόλις γίνει η πρώτη προηγιασμένη, αυτοί που έκαναν και το τριήμερο αφού έχουν νηστέψει, αφού έκαναν το τριήμερο, έχουν εξομολογηθεί, κοινωνούν την πρώτη Θεία κοινωνία της Σαρακοστής που είναι στην πρώτη προηγιασμένη θεία λειτουργία.
Εάν δεν μπορείτε να την κάνετε και χωρίς νερό, πιείτε νερό.
Μη φάτε το τριήμερο όσοι μπορείτε.
Μη φάτε το τριήμερο όσοι μπορείτε.
Εάν δεν μπορείτε να είστε μερικοί, δεν τρώνε και πίνουν νερό.
Κάνουν αυτή την άσκηση που μπορούν.
Μερικοί πίνουν χυμούς ή καφέδες, αλλά δεν τρώνε.
Από φαγητό τίποτα, δεν βάζουν τρεις μέρες.
Αλλά τα υγρά είναι πιο δύσκολο να ξέρετε.
Είναι πιο δύσκολο να μην πεις νερό, να μην πεις καφέ, να μην πεις τίποτα.
Στεγνώνει το σάλι σου.
Στεγνώνει η γλώσσα.
Ξεραίνεται ο οργανισμός.
Παθαίνει αφυδάτωση.
Και τι κάνουμε στον οργανισμό, γιατί το κάνουμε αυτό, του δίνουμε ένα γερό σοκ του οργανισμού.
Για το τι θα υποστεί η σάρκα μέχρι την ημέρα της Αναστάσεως.
Δηλαδή πρέπει να δαμάσω τη σάρκα.
Όσοι το κάνετε θα με θυμηθείτε και δεν πιέτου ούτε νερό.
και δεν πιει ούτε νερό.
Τη δεύτερη μέρα το απόγευμα θα αρχίσετε και θα είστε χαλαροί.
Τελείως, ούτε νεύρα θα θες να μιλήσεις και δεν θα έχεις όρεξη να απαντήσεις.
Δεν θα έχεις όρεξη να απαντήσεις.
Θα σε βρίζει ο άλλος.
Γιατί έχει ο οργανισμός υποστεί τέτοιο σοκ και τέτοια εξάντληση το σώμα αδελφοί μου, έχει υποστεί τέτοια εξάντληση που εκεί καταλαβαίνει κανείς που είναι αδύναμο.
Εκεί καταλαβαίνει κανείς πώς τη θα σέβει τα πάθη.
Ενώ είσαι πολυλογού ή πολυλογάς δεν θα θέλεις να μιλάς.
Ενώ έχεις νεύρα και νευριάζεις και φουντώνεις από τον εγωισμό σου, γιατί αυτός ο νευρικός είναι πάντοτε εγωιστής.
Γι’ αυτό φουντώνει και αρπάζεται, λόγω του εγωισμού του.
Θα δεις πως και ο εγωισμός ταπεινώνεται.
Δεν θα έχεις όρεξη να απαντήσεις.
Ό,τι και να σου λένε οι άλλοι, δεν θα θέλεις να απαντήσεις.
Ενώ όταν το σώμα αισθάνεται δυνατό και έχει καρδαμώσει και έχει φάει, η γλώσσα πάει ροδάνι.
Ομοίως και οι ορμές του σώματος, τα σαρκικά πάθη.
Θα δείτε αυτομάτως πως και η σάρκα δαμάζεται.
Δεν θα σου λέει συγχωρέστε με για αυτό που θα πω, αλλά ο άλλος μπροστά σου μπορεί να σου δείχνει βρώμικες ταινίες.
Γυμνά.
Θα σου είναι αδιάφορα.
Αδιάφορα, διότι η σάρκα δεν μπορεί να ανταποκριθεί.
Δεν μπορεί να ανταποκριθεί η σάρκα.
Καταλαβαίνετε λοιπόν, με αυτό το τριήμερο που ξεκινάει η νηστεία, Με αυτό το τριήμερο που ξεκινάει η νηστεία, έτσι πόσο δύναμη έχει η νηστεία όταν τελείται όπως πρέπει.
Πραγματικά δεν ακούς, παύεις να βλέπεις, μάλλον βλέπεις κι ακούς, αλλά σου είναι όλα αδιάφορα.
Το κορμί σου δεν έχει όρεξη για αντίδραση καμία.
Δεν ακολουθεί.
Δεν ακολουθεί το σώμα.
Και παύουν και οι σκέψεις.
Δεν σκέπτεται πονηρά ο άνθρωπος τίποτα.
Σκεφτείτε τώρα οι ασκηταί που τρώγανε μία φορά τη βδομάδα και πίνανε νερό.
Οι ασκηταί, τα παλιά τα χρόνια, που τρώγανε λίγο παξιμάδι μία φορά τη βδομάδα και βγάζανε τη νηστεία όλοι.
Ενώ εμείς, να και οι ντομάτες οι γεμιστές, να, τώρα που με βρήκε όλα τα εναλλακτικά, έτσι, να το σόγια το τυρί, να το σόγιατο τυρί, να το σόγιατο γάλα και έχει και αμυγδαλόγαλο, έχει και ό,τι θες έχει πάντως περιπτώσει.
Πήγα κάπου και με κεράσανε μπιφτέκι.
Καλά λέω, η γεύση ήταν μπιφτεκιού.
Η γεύση ήταν ένα επίσημο τραπέζι και το είχαν νηστίσει και ήτανε μπιφτέκι.
Και ήτανε μπιφτέκι και ένα λουκάνικο νηστίσιμο.
Δεν είπα τίποτα, έτσι.
Ότι μας δώσανε εκεί το φάμε αλλά αδερφοί μου ήταν νηστίσμα και αλάδωτο και αλάδωτο όχι με σπορέλαια γιατί και το σπορέλαιο λάδι. Είναι κυριολεκτικά αλάδωτο και μετά είχε και παγωτό νηστίσιμο ένα ωραίο παγωτό με βύσσινο από πάνω, αν είναι λέω έτσι, την κάνω όλη τη Σαρακοστή άνετα.
Η νηστεία αδελφοί μου είναι άσκηση του σώματος.
είναι άσκηση του σώματος.
Είναι αυτό που πρέπει να κατανοήσω, ότι η νηστεία είναι άσκηση του σώματος.
Πρέπει να πετύχω αυτό που σας είπα το σοκ να πάθει ο οργανισμός που παθαίνει το τριήμερο.
Εάν εγώ τροφοδοτώ τη σάρκα με άλλες τροφές και με άλλες ουσίες, η σάρκα κρατιέται όρθια.
Άρα η νηστεία δεν με ωφελεί.
Απλά δεν τρώω κάποια συγκεκριμένα πράγματα.
Δεν τρώω ζωικά, απλά κτλ.
Λάδι.
Αλλά υπάρχει τρόπος.
Σήμερα έμαθα σε μια κυρία πως κάνεις και πατάτες τηγανιτές, μου έδειξαν ειδικό φουρνάκι (airfryer) που τις ψήνει χωρίς λάδι και την τρώω την πατάτα και ήταν τηγανιτή. Όπως είναι η τηγανιτή, χωρίς λάδι.
Και λέω βρε τι έχει βρει λέω ο άνθρωπος όμως όταν μιλάμε για νηστεία αδελφοί μου που είναι η πηγή της εγκράτειας μιλάμε για νηστεία γιατί η νηστεία έχει σκοπό την εγκράτεια των παθών, την εγκράτεια του στόματος, της γλώσσας, του εγωισμού, όλων αυτών που σας είπα, σε κάνει δεν τρως, δεν πίνεις, δεν έχεις δυνάμεις, ούτε σαρκικές επιθυμίες, τίποτα.
Ούτε σαρκικές επιθυμίες, τίποτα.
Αυτός ο άνθρωπος που είναι έτοιμος να του βάλουν ορό, έχει όρεξη.
Βλέπεις του μιλάς και του λες θα γίνεις καλά αν έπρεπε, υπομονή θα γίνεις.
Και σε γυρίζει και σε κοιτάει και κουνάει το κεφάλι.
Δεν έχει όρεξη να απαντήσει αυτός ο άνθρωπος.
Αυτό βοηθάει να κάνει νηστεία για να γκρεμίσει τα πάθη.
Τα σαρκικά, ή την πνευματικά, ή την εγωισμός, ή την γλώσσα, ή ο θυμός, ή την οργή, ή οτιδήποτε.
Καταλαβαίνετε πόσο μακριά ζούμε.
Και ιδιαίτερα οι κοσμικοί άνθρωποι που δεν πατάνε το πόδι τους στην Εκκλησία νομίζουν ότι η περίοδο των αποκριών και καρναβάλι σημαίνει να πάνε σε αυτά τα καρναβάλια και να ντυθούν οι ίδιοι καρνάβαλοι και ενώ είναι μια περίοδος η οποία ο Κύριος με καλεί να αισθανθώ όπως είπα και στο προηγούμενο κήρυγμα τι σημαίνει μετάνοια τι σημαίνει ταπείνωση σήμερα τι σημαίνει αγάπη τρεις αρετές βασικές οι οποίες με εισαγάγουν μέσα στον Παράδεισο, που πρέπει να τις αποκτήσω.
Και μου δίνει αυτή την ευκαιρία όλο αυτό το τριώδιο και γι’ αυτό ο Χριστός φτάνουμε στην Ανάσταση, αλλά πριν την Ανάσταση έχουμε τη Σταύρωση και τι σταυρώνεται, η εσταυρωμένη αγάπη.
Ο Χριστός είναι η εσταυρωμένη αγάπη.
Με διδάσκει πόσο πρέπει να κερδίσω και να μάθω αυτές τις αρετές, την ταπείνωση, τη μετάνοια και την αγάπη.
Χωρίς αυτές τις τρεις αρετές, είναι σαν να λέει ο Χριστός παράδεισο δεν βλέπεις.
Αυτά λοιπόν αδελφοί μου έτσι σαν λίγα λόγια σήμερα που τελειώνει η περίοδο του χριστιανισμού, στα πρώτα χρόνια δηλαδή, αν δεν ήταν ίσως και μετά το 100, δηλαδή μετά τα 100 χρόνια, τον πρώτον αιώνα.
Οι αρχές του Δευτέρου.
Ένας ειδωλολάτρης, τότε είχε αρχίσει και εξαπλωνόταν ο χριστιανισμός και τον ρωτάει, ένας ειδωλολάτρης ρωτάει έναν φίλο του που έγινε χριστιανός, γιατί έγινε χριστιανός, γιατί ακολουθεί αυτή την πίστη και τι καλύτερο βρήκε.
Αυτή η επιστολή σώζεται από τότε, αυτό το χριστιανό.
Δεν ξέρουμε ποιος είναι ο χριστιανός που την έγραψε, ξέρουμε όμως ότι την έστειλε προς ένα εύπορο πλούσιο άνθρωπο που ονομάζεται Διόγνητος.
Και γι’ αυτό η επιστολή αυτή είναι η προς Διόγνητον επιστολή.
η επιστολή αυτή είναι η προς Διόγνητον επιστολή.
Στην αρχή της επιστολής αυτής, λέει ο χριστιανός, του εξηγεί γιατί έπαψε να ακολουθεί τα είδωλα, να ακολουθεί τον ελληνισμό, την ειδωλολατρία.
Να ακολουθεί τους Έλληνες, δηλαδή τους ειδωλολάτρες, διότι Έλληνας τότε σήμαινε ειδωλολάτρης.
Δεν ήταν η εθνικότητα, όπως λέμε εμείς είμαστε Έλληνες σήμερα, δεν ήταν η εθνικότητα.
Έλληνες, όταν γράφει η Αγία Γραφή, Έλληνες ή Ιουδαίοι.
Εννοεί αυτούς που πιστεύαν στον μονοθεϊσμό και αυτούς που πιστεύαν στον πολυθεϊσμό.
Και γι’ αυτό έχουμε τους Αγίους Πατέρες που στρέφονται κατά των Ελλήνων και βγάζουν σκληρά κηρύγματα κατά των Ελλήνων.
Και έχεις και εκείνον τον ανόητο που βγαίνει στην τηλεόραση, ο οποίος δεν κάνει τον κόπο, ημάνως σκόπιμα το κάνει και ενώ ξέρει ότι οι ομιλίες των Αγίων Πατέρων κατά των Ελλήνων, είναι κατά των ειδωλολατρών.
Όχι κατά ημών των Ελλήνων ως Έλληνες, αλλά κατά της ειδωλολατρίας.
Αλλά αυτό σκόπιμα λέει, βλέπετε εδώ οι πατέρες, δείτε τα συγγράμματα, μιλάνε κατά των Ελλήνων και η Αγία Γραφή δεν λέει ουκ εστιν έλλην Ιουδαίος, σκήθης κτλ.
Εννοεί ειδωλολάτρηση.
Εννοεί ειδωολολάτρηση Λοιπόν, του γράφει λοιπόν Επειδή βλέπω εξοχότατε διόγνηται Ότι έχεις πάρα πολύ φροντίδα Να μάθεις για την ευσέβεια των χριστιανών Και ζητάς πληροφορίες από εμένα ξεκάθαρες Για κάθε σημείο της ζωής τους Θέλω λέει για κάθε σημείο της ζωής τους Να μου εξηγήσεις τη συμπεριφορά τους άρα ο χριστιανός από που φαινότανε δεν έβγαινε στους δρόμους την εποχή που ήταν οι δολολάτρες να λέει είμαι χριστιανός διότι όποιος το έλεγε τι του κάνανε του κόβανε το κεφάλι ή τον ρίχναν σε λιοντάρια και τους τρώγανε ή στην καλύτερη περίπτωση πέθανε μέσα στη φυλακή διότι ήταν βαρύ ο νόμος προέβλεπε ότι όποιος δέχεται τον χριστιανισμό διώκεται μπαίνει φυλακή και η ποινή μπορεί να ήταν θάνατος και η ποινή μπορεί να ήταν θάνατος.
Και η ποινή μπορεί να ήταν θάνατος.
Γι’ αυτό πολλές φορές ακούτε και που φωνάζουμε και λέμε ότι οι κυβερνήσεις αλλάζουν.
Και αλλάζουν και τα είδη της δημοκρατίας.
Δεν είναι σίγουρο ότι πάντοτε έχω δημοκρατία.
Δεν είναι σίγουρο ότι πάντοτε έχω δημοκρατία Δεν είναι σίγουρο Δείτε στην Αλβανία όταν ανέλαβε το κομμουνιστικό καθεστώς Τι έκανε Στην Αλβανία που είναι δίπλα μας; Αμέσως ο Εμβέρ Χόντζα τότε σκότωσε όλους τους ιερείς τους είπε ή αλλάζετε ή γίνεστε ξυρίζεστε και τα πετάτε σας σκοτώνουν.
Διά νόμου, νόμιμα, ό,τι χριστιανικό κηρύχτηκε παράνομο.
Η χριστιανική θρησκεία κηρύχτηκε εκτός νόμου.
Οι ναοί έκλεισαν εκτός νόμου.
Οι ναοί έκλεισαν.
Και έγιναν στάβλοι, έγιναν αχυρώνες, έγιναν night club, έγιναν άλλα πράγματα οι ναοί.
Διά νόμου.
Και δεν μπορούσε ο Χριστιανός και γι’ αυτό ερχόντουσαν οι Αλβανοί εδώ, όταν ανοίξαν το 1990 τα σύνορα και τους βαπτίζανε.
Γιατί τους βαπτίζανε, γιατί δεν υπήρχε εκεί, τα είχαν ισοπεδώσει όλα, παγορεύεται.
Και αν τυχόν και παίρναγες, υπήρχε νόμος.
Τώρα δεν θυμάμαι ποιο άρθρο ήταν του συντάγματός τους εκεί, που εάν έκανες το σταυρό σου έξω από μια εκκλησία, γιατί ήξερες ότι αυτό ο χώρος μπορεί να είναι μουσείο ή να είναι στάβλος, μπορείς να το ήξερες, όμως ήξερες ότι ήταν εκκλησία.
Οπότε ο χριστιανός έκανε περνώντας το σταυρό του απ’ έξω.
Όποιος έκανε το σταυρό του πέντε χρόνια φυλακή έλεγε νόμος αν το συλλάμβανε η αστυνομία για παράβαση άρα είστε σίγουροι ότι όπως βαδίζουμε δεν θα βρεθούμε πάλι κάτω από κάποιους που δεν θα θέλουν το Χριστό βήμα βήμα προς τα εκεί πάμε βήμ-βήμα προς τα εκεί πάμε.
Βήμα-βήμα.
Στο τέλος θα κηρυχθούμε ότι είμαστε ιδιότροποι, ότι είμαστε ρατσιστές, ότι λέμε το ένα, δεν θέλουμε πραγματική δημοκρατία, γιατί δεν αποδέχεσαι τους γκέι, γιατί δεν αποδέχεσαι τον μετανάστη, γιατί δεν αποδέχεσαι τον άλφα, γιατί δεν κάνεις εκείνο, γιατί δεν θες τον μαύρο, δεν θες τον άσπρο, δεν θες τον κίτρινο, πας με τόση.
Θα σου βρει αιτίες που θα σου κλείσει τους ναούς.
Που θα σου κλείσει τους ναούς.
Πώς τους έκλεισε με το COVID Και όποιος πήγε στην εκκλησία τι είχε Πίνη δεν είχε Το πείραμα έγινε πολύ εύκολο είναι Και είδατε μήπως να ξεσηκωθεί ο ελληνικός λαός Όχι Πέτυχαν μέσω των τηλεοράσεων Δεν εξετάζω αν ήταν σωστό ή όχι, αλλά είδατε να ξεσηκωθεί ο ελληνικός λαός και να πει τι είναι αυτά που κάνετε και μας κλείνετε τους ναούς και δεν μας αφήνετε να κοινωνάμε, είδατε τέτοιο πράγμα, όχι.
Φώναξαν δυο-τρεις παπάδες, τους μπουζούριασαν κι αυτούς, τους κάναν δικαστήρια και σιώπησαν.
Έτσι να μας έφυγε.
Ξαφνικά.
Θα σου πει κύριε τέρμα.
Λοιπόν, θέλω λοιπόν να μου πεις αυτά τα πράγματα και για τους Εβραίους να μου πεις, γιατί δεν ακολουθείτε την Εβραϊκή θρησκεία, εντάξει δεν θέλετε τους Έλληνες, τους δολολάτρες είναι πολλοί θεοί αλλά πες μου και για τους Εβραίους που είναι μονοθεϊστές και αρχίζει και το εξηγεί στην αρχή για τους δολολάτρες ποια είναι η διαφορά, ποια είναι η διαφορά με τους Ιουδαίους των Χριστιανών του λέει όμως έλα λοιπόν αφού καθαρίσεις τη διάνοια σου, πρόσεξε του λέει, διόγνεται αφού καθαρίσεις τη διάνοια σου από όλους τους μολυσμούς που την έχουν μολύνει έως σήμερα και από όλες τις ψεύτικες συνήθειες αφού πετάξεις από πάνω σου όλες τις ξένες ιδεολογίες να γίνεις από αυτή τη στιγμή αν θέλεις καινούριος άνθρωπος προκειμένου να μαθητεύσεις αφού εσύ ο ίδιος το ομολόγησες και το ζητάς, σε μία καινούργια διδασκαλία, άνοιξε τα μάτια όχι του σώματός σου, αλλά της ψυχής σου, για να κατανοήσεις τι θα σου πω.
Προσέξτε ότι για να καταλάβεις ποια είναι η πίστη των χριστιανών, τι του λέει, καθάρισε τη διάνοια σου από παντός μολυσμούς σαρκός και πνεύματος.
Και ό,τι ιδεολογία έχεις, αν θες να γίνεις ένας καινούριος άνθρωπος και να ζήσεις μια καινή ζωή, καινή με αλφαγιώτα, καινούρια, καινή διαθήκη, καινούρια ζωή, εάν θες λοιπόν μια καινούρια ζωή, καθάρισε πρώτα τον εαυτό σου.
Δεν θα μπορέσεις να αντιληφθείς αυτά που θα σου πω.
Δεν θα τα καταλάβεις αυτά που θα σου πω.
Θα τα ακούς όπως ήρθε ο Απόστολος Παύλος ήρθε εδώ στην Αθήνα και όταν μίλησε τι του είπανε ακουσόμεθά σου και πάλι.
Καλά μας τα είπες Παύλε του είπαν οι φιλόσοφοι από κάτω, εκεί στην Πνύκα.
Έγινε κανένας χριστιανός, δύο, ο Άγιος Διονύσος και ο Άγιος Ιερόθεος.
Κανένας άλλος.
Οι υπόλοιποι τι του είπανε.
Ε, εντάξει, καλά.
Ακουσόμεθά σου και πάλι.
Άντε πήγαινε και θα ξαναλέμε που λέμε.
Τον διώξαμε.
Δεν κατάλαβαν, γιατί έπρεπε να έχει προηγηθεί η κάθαρση.
Καταλαβαίνετε πολλές φορές λοιπόν, όταν μιλάμε σε άλλους ανθρώπους για τη χριστιανική ζωή, έχουν μια λανθασμένη εντύπωση για το τι είναι αυτή η ζωή, η καινή ζωή.
Και σου λέει, τα ξέρω εγώ, τα ξέρω τους χριστιανούς.
Είχα και τη μάνα μου που ήταν της εκκλησίας.
Και πανάθεμά με, ανήξερε και η μάνα του τι πίστευε.
Ό,τι είχε ακούσει και εκείνη από τη γιαγιά της, ό,τι είχε ακούσει από τον αγράμματο παπά Ό,τι είχε μάθει εκείνη Επί τουρκοκρατίας Πήγαινε και στην εκκλησία Και έκανε το σταυρό Και έβαζε και την κρομίδα με το πέταλο στην πόρτα Και έμπαινε και με το δεξί στο σπίτι Είχαμε δηλαδή και το σατανά Και είχε και το Χριστό Μας σου λέει για το καλό, για το γούρι.
Για το γούρι.
Πρέπει να ξεκαθαρίσεις το μυαλό σου.
Να πετάξεις από πάνω σου.
Και γι’ αυτό επαναλαμβάνω ότι όταν βαπτίζονται οι χριστιανοί και μέχρι και σήμερα τους πετάμε τα ρούχα.
Τα μπορούσαμε να τους βαπτίσουμε με τα ρούχα.
Γιατί τον ξεγυμνώσω τον άνθρωπο.
σήμερα τους πετάμε τα ρούχα.
Τα μπορούσαμε να τους βαπτίσουμε με τα ρούχα.
Γιατί δεν τον ξεγυμνώσω τον άνθρωπο.
Διότι η απογύμνωσης των ρούχων συμβολίζει αυτό το πράγμα.
Καθαρίζω και πετάω από το νου μου οποιαδήποτε πιστεύω, ιδεολογία, ό,τι έχω μες στο μυαλό μου, τα διαγράφω.
Τα διαγράφω, τα σβήνω.
Για να μπω στην καινούργια ζωή, γίνομαι σαν μωρό το οποίον πλέον αρχίζω να μαθητεύω.
Αυτό που του λέει, θες να γίνεις μαθητής.
Πρέπει να γίνεις μαθητής, αλλά για να γίνεις μαθητής πρέπει να τα ξεχάσεις όλα αυτά που ξέρεις.
Να τα πετάξεις από πάνω σου και να ακούσεις ποιο είναι το μήνυμα του Χριστού.
Λοιπόν, νομίζω λοιπόν από το που είπε για τους ειδωλολάτρους, το είπε για τους Εβραίους, νομίζω λοιπόν του λέει ότι κατάλαβες αρκετά γιατί έχουν δίκιο οι χριστιανοί που εγκαταλείπουν την ειδωλολατρία γιατί αυτοί που γινόντουσαν χριστιανοί ήταν ειδωλολάτρες ή ήταν Εβραίοι και του λέει κατάλαβες λοιπόν τώρα γιατί έχουν δίκιο όσοι εγκατέλειψαν την ειδωλολατρική χοντροκοπιά και απάτη, όσο και την πολυπαραγμοσύνη και αλαζονεία των Ιουδαίων.
Κατάλαβες λέει, γιατί ούτε οι Εβραίοι φύγανε από τον Εβραϊσμό, είτε φύγανε από τον Ελληνισμό.
Όσο για το μυστήριο της δικής τους ευσέβειας, μην περιμένεις να το μάθεις από άνθρωπο μην περιμένεις διδασκαλία γιατί αυτό είναι μια επεξεργασία που γίνεται στην καρδιά διότι οι χριστιανοί προσέξτε τώρα δεν μπορείς να τους καταλάβεις ούτε από τον τόπο που κατοικούν ούτε από τη γλώσσα που μιλάνε ούτε από την εξωσσα που μιλάνε, ούτε από την εξωτερική τους ζωή και εργασία διακρίνονται ανάμεσα στους ανθρώπους, ούτε πόλεις ιδιαίτερες δικές τους έχουν, ούτε διάλεκτο ξεχωριστεί, ούτε κάνουν ζωή φανταχτερή.
Δεν μπορείς να σου ξεχωρίσεις, λέει.
Οι χριστιανοί κινούνται ανάμεσά σας ανάμεσά σας κινούνται δεν έχουν δικό τους τόπο που κατοικούν οπότε πήγαινε εκεί να τους βρεις ούτε έχουν δικιά τους γλώσσα που μιλάνε μιλάνε ότι μιλάνε όλοι ο κόσμος είναι στην Ιταλία μιλάνε Ιταλικά είναι στην Ελλάδα μιλάνε εδώ είναι στην Κίνα μιλάνε Κ Μιλάνε ότι μιλάνε όλοι ο κόσμος.
Είναι στην Ιταλία μιλάνε ιταλικά, είναι στην Ελλάδα μιλάνε εδώ, είναι στην Κίνα μιλάνε κινέζικα.
Ούτε ξεχωρίζεις τον τρόπο ζωής και τις εργασίες τους.
Κάνουν σύνδυες εργασίες.
Άρα κινούνταν αμεσά σου αόρατα.
Η πίστη τους είναι κάτι που δεν το επινόησε ανθρώπινο μυαλό.
Να ξέρεις του λέει, ότι η πίστη τους διώγνεται, δεν την επινόησε ανθρώπινο μυαλό και δεν την καθίδρυσε ανθρώπινη φροντίδα, ούτε ανθρώπινη ιδεολογία.
Ακολουθούν όπως ορισμένοι φιλοσοφούντες.
Δεν ακολουθούν μια ιδεολογία όπως ακολουθούν μια συγκεκριμένη φιλοσοφία.
Κάποιοι άνθρωποι, εδώ υπονοεί το βουδισμό, τη γιόγκα, υπονοεί όλα αυτά που υπήρχανε και τους φιλοσόφους τους δικούς μας, που πρότειναν έναν άλλον τρόπο και εκείνη ζωής.
που πρότειναν έναν άλλον τρόπο και εκείνη ζωής.
Κατοικούν σε πόλεις ειδωλολατρικές και βάρβαρες, που όπου έτυχε ο καθένας τους και γεννήθηκε, ακολουθώντας τις τοπικές συνήθειες, ακολουθούν τις τοπικές τα ήθη και τα έθιμα του τόπου τους.
Φορούν ό,τι φοράει όλος ο κόσμος τα ρούχα τους, δεν τους ξεχωρίσεις, ούτε και στο φαγητό.
Ό,τι τρώει ο κόσμος, τρώνε και αυτοί.
Και στην υπόλοιπη ζωή τους ακολουθούν ό,τι ακολουθείται όλοι.
Όμως η πολιτεία τους φανερώνεται θαυμαστή και ομολογουμένως παράδοξη.
Δηλαδή ενώ ζουν και κινούνται, ντύνονται τα ίδια, μιλάνε την ίδια γλώσσα, εργάζονται στις ίδιες εργασίες, δεν μπορείς να τους καταλάβεις.
Αλλά ζουν μια παράδοξη ζωή.
Πρέπει να το προσέξεις.
Πατρίδα τους έχουν και αυτοί έναν ορισμένο τόπο.
Αλλά ζουν ως ξένοι στην πατρίδα τους.
Έχετε ακούσει περί ξενιτειάς, δεν είναι τίποτα δικό μου.
Ζουν ως ξένοι, είναι στην πατρίδα τους και ζουν ως ξένοι.
Μετέχουν σε όλα ως πολίτες της πατρίδος τους και όλα τα υπομένουν αλλά ως ξένοι.
Ως ξένοι.
Κάθε ξένος τόπος την κάνουν πατρίδα τους και κάθε πατρίδα τους είναι ξένος τόπος.
Γιατί, θα το δούμε παρακάτω.
Παντρεύονται όπως όλοι, κάνουν παιδιά αλλά δεν τα σκοτώνουν, δεν κάνουν εκτρώσεις.
Κάθονται στα κοινά τραπέζια αλλά δεν έχουν κοινό κρεβάτι.
Γιατί αυτοί είχαν τα όργια και πηγαίνανε σε βράδια να μεταξύ τους.
Αυτά που γίνονται και σήμερα.
Αλλά δεν έχουν κοινή κλίνη.
Δεν έχουν κοινό κρεβάτι.
Από εκεί θα αρχίσεις τώρα και τους ξεχωρίζεις.
Από πού τους ξεχωρίζεις.
Από που τους ξεχωρίζεις, ότι ζουν σαν ξένοι, σαν να μην τους ανήκει τίποτα, που δεν έχουν τίποτα δικό τους, όλα είναι ξένα, δεν σκοτώνουν τα παιδιά τους, όσα τους δώσει ο Θεός και δεν κοιμούνται μαζί με άλλους.
Εν σαρκί βρίσκονται, βρίσκονται μέσα στη σάρκα τους, αλλά ζουν ου κατά σάρκα.
Προσέξτε, ζουν δηλαδή πνευματική ζωή.
Έχουν σάρκα, αλλά ζει πνευματική ζωή έχουν σάρκα αλλά ζουν πνευματική ζωή δεν κάνουν τα σαρκικά αμαρτήματα που κάν τους, αλλά στον ουρανό πολιτεύονται.
Υπακούν στους νόμους του κράτους, αλλά με τη ζωή τους νικούν τους νόμους και υπακούν στο Θεό.
Είναι ουρανού πολίτες και γι’ αυτό ζουν σαν ξένοι.
Διότι ενώ περπατούν και ζουν μέσα σε αυτό το κράτος, ετοιμάζονται και πολιτεύονται για τον ουρανό.
Ετοιμάζονται συνέχεια για την άλλη ζωή.
Αναμένουν την άλλη ζωή.
Γι’ αυτό και δεν φοβούνται το θάνατο.
Ούτε φοβούνται το μαρτύριο.
Ούτε φοβούνται μη τους πάρουν το σπίτι.
Ούτε φοβούνται μη τυχόν και δεν σπουδάσουν.
Ούτε φοβούνται μη μείνουν αγράμματοι.
Ούτε φοβούνται μήπως δεν καλοπεράσουν.
Δεν τα υπολογίζουν όλα αυτά.
Γιατί ζουν ως ουρανού πολίτες.
Διάζονται να φύγουν από αυτή τη ζωή.
Και γι’ αυτό πηγαίνουν κατά χιλιάδες και μαρτυρούν.
Να τους κόψουν το κεφάλι οι δολολάτρες, να κερδίσουν τον Παράδεισο.
Το ακριβώς αντίθετο από το τι κάνουμε εμείς.
Δείτε τώρα ότι οι άνθρωποι αυτοί, πως τους περιγράφει στο διόγνητο.
Αν θες, του λέει, να γίνεις χριστιανός, πρέπει και εσύ έτσι να μάθεις να πολιτευτείς.
Ειδάλλως δεν θα είσαι χριστιανός.
Δεν θα είσαι.
Υπακούν στους νόμους, αλλά ό,τι είναι αντιχριστιανικό Δεν πειράζει ας μαρτυρήσουμε Θα υπακούσες τον νόμο Το Θεό Καλύτερα Γιατί θα γίνω ουρανοπολίτης Ζω λοιπόν στη γη Αλλά στον ουρανό πολιτεύονται Αγαπούν όλους τους ανθρώπους Αλλά και όλοι τους κυνηγάνε Ενώ αυτο, αγαπούν όλους τους ανθρώπους αλλά και όλοι τους κυνηγάνε ενώ αυτοί αγαπούν όλοι τους κυνηγάνε δεν κρατούν κακία από εκεί πάλι τέτοιες ξεχωρίσεις ότι δεν κρατούν κακία με κανέναν που είναι ξένα όλα μου πήρε την περιουσία και μου κλέψε το αυτοκίνητο.
Και έμεινα στον δρόμο.
Με πέταξαν στον δρόμο.
Και θα πω μια ώρα γρηγορότερα.
Αφού ζω για να κερδίσω τον παράδεισο.
Δεν ζω για εδώ.
Δεν ζω για εδώ.
Οπότε δεν με ενδιαφέρουν τίποτα από τα επίγεια.
Αυτό σημαίνει ξενιτεία.
Γι’ αυτό είπε στην αρχή, ζουν στον κόσμο αλλά ως ξένοι.
Έχουν οι μετανάστες τίποτα εδώ που έρχονται σπίτια, έρχονται με μια τσάντα και όπου να είναι κοιμούνται σε σκηνές όπου τους βάλουν και τα λοιπά.
Δεν έχουν κάτι να χάσουν.
Έτσι είναι.
Πάρικος λέγεται αυτός.
Ξένους έτσι είναι ο χριστιανός, έτσι ζούσε ο χριστιανός.
Και ας ήταν στον τόπο του.
Ας ήταν στον τόπο του.
Δηλαδή είτε στην Ιταλία είτε στο Ισραήλ είτε ήταν εδώ στην Ελλάδα ο χριστιανός.
Αυτό είναι ο χριστιανισμός αδελφοί μου.
Δεν ξέρουν, δεν τους ξέρει ο κόσμος και όμως τους καταδικάζει, μιλάει εναντίον τους.
Τους θανατώνουν και αυτοί αυξάνουν.
Τους θανατώνουν και αυτοί αυξάνουν τους θανατώνουν και αυτοί αυξάνουν ενώ δεν τους ξέρουν τι είναι, τι ζωή κάνουν μόλις ακούσουν χριστιανός τον συλλαμβάνουν στα λιοντάρια του παίρνουν την περιουσία τους σκοτώνουν και τα παιδιά η Αγία Σοφία η μητέρα, δεν είχε τρία παιδιά δεν του σκοτώνουν και τα παιδιά.
Η Αγία Σοφία, η μητέρα μου δεν είχε τρία παιδιά, δεν τα σκοτώσαν και τα τρία και την ίδια.
Και πόσους άλλους Αγίους έτσι.
Πτωχεύουν, είναι πτωχεία που ζουν σαν ξένοι, είναι πτωχεία δεν τους ενδιαφέρει το να αποκτήσουν.
Το ακριβώς αντίθετο, να χτίσω και ένα σπιτάκι για το παιδί μου.
Και λέγεσαι χριστιανός και λέγεσαι χριστιανή, με τούτο δόν, την προσδιώγουμε τον επιστολή, μάλλον πρέπει να περάσεις απ’ έξω, να ξανακατηχηθείς και αν θες να ζήσεις έτσι, να ξαναβαπτιστείς για να μπεις μέσα.
Για να γίνεις πραγματικά χριστιανός.
Να ανήκεις στην πολιτεία, να πολιτεύεσαι σαν χριστιανός και γι’ αυτό είδατε τι γράφουν οι βίοι, δεν λέει βίος της Αγίας Μαρίνας, λέει βίος και πολιτεία του εν αγίοις Πατρός ημών ή της Αγίας Μητρός Παρασκευής Αγίας Μαρίνας.
Πτωχεύουν οι ίδιοι και πλουτίζουν πολλούς.
Από όλα τα στερούντα, τα στερούνται, όλα τα στερούνται, αλλά και όλα τα έχουν.
Τους ατιμάζουν οι δολολάτρες και οι άλλοι που δεν πιστεύουν, οι άθεοι.
Και αυτή την ατιμία οι χριστιανοί τη θεωρούν δόξα.
Τότε σε ξεφτελίζει ο άλλος, σε ταπεινώνει ο άλλος, σε βρίζει ο άλλος, σε εξουθενώνει, σου λέει τα χειρότερα λόγια, είτε στην εργασία τους, είτε στο σπίτι τους, είτε ο γειτονάς τους, αυτοί το βια δόξες και γι’ αυτό δεν νευριάζουν.
Από κει θα το καταλάβεις.
Γιατί αυτός είναι χριστιανός.
Όταν το δεις ο άλλος ενώ τον διώκει, πάει να τον σκοτώσει, εκείνος τους ευλογεί και σταυρώνει.
Τους σκοτώνουν τα παιδιά και του λένε να είσαι ευλογημένος άνθρωπε μου.
Να έχεις την ευχή μου.
Ο Θεός θα σε συγχωρέσει και να σε βοτήσει.
Και τους ευλογούσαν.
Τους βρίζαν με τυποτένια και εκείνοι τα θεωρούσαν δόξα.
Αυτό είναι τρέλα.
Λοιπόν, βλασφημούν και όταν τους βλαστημάει ο άλλος με τα χειρότερα λόγια ή λιδωρούνται, εκείνοι ευλογούν και δοξάζονται, το χαίρονται.
Υβρίζονται και εκείνοι το λαμβάνουν σαν τιμή.
Το θεωρούν καμάρι τους, το τιμευρίσανε, το τιμευτήσανε, το τιμού είπαν οτιδήποτε.
Το θεωρούν τιμή οι χριστιανοί.
Τότε μου είπαν οτιδήποτε.
Το θεωρούν τιμή οι χριστιανοί.
Κάνουν ελεημοσύνες και οι άθεοι δολολάτρες τους τιμωρούν σαν να είναι κακοποιοί.
Όπως και τον αρχηγό τους.
Τον ανέβασαν πάνω σαν ένα σταυρό ως κακοποιό στοιχείο.
Τιμωρούνται, τους τιμωρούν με φυλακίσεις και αυτοί πάνε μες στη φυλακή με τρελή χαρά.
Μένουν μες στις φυλακές χαίροντες.
Οι Ιουδαίοι τους πολεμούν σαν αλόφυλους και οι δολολάτρες τους κυνηγάνε και όλοι αυτοί που τους μισούν δεν ξέρουν αν τους ρωτήσεις γιατί τους κυνηγάς, δεν έχουν απάντηση να σου δώσουν.
Και για να το πούμε απλούστερα, ότι είναι ό,τι είναι στο σώμα η ψυχή μας, έτσι είναι για τον κόσμο οι χριστιανοί.
Έτσι είναι για τον κόσμο οι χριστιανοί Ό,τι είναι το αλάτι στο φαγητό Έτσι είναι οι χριστιανοί για τον κόσμο Τι είναι η ψυχή για το σώμα Είναι αυτό που δίνει ζωή στο σώμα Έφυγε η ψυχή Νέκρωσε το σώμα Το ίδιο είναι οι χριστιανοί αυτοί όλοι που ζουν έτσι, είναι η ψυχή αυτού του κόσμου.
Εάν φύγουν αυτοί, νέκρωσε ο κόσμος, όπως νεκρώνει και το σώμα.
Είναι απλωμένη η ψυχή σε όλα τα μέλη του σώματός μας Έτσι και οι χριστιανοί είναι κατάσπαρτοι σε όλη την οικουμένη Όπου και αν πας θα τους βρεις Και θα τους καταλάβεις από τον τρόπο ζωής τους Κατά τα άλλα δεν ενδιαφέρουν ούτε τον τίσουμο ούτε η εργασία τους τίποτα Από το πως ζει Η ψυχή κατοικεί μες στο σώμα ούτε τον τίσμα, ούτε η εργασία τους, τίποτα.
Από το πώς ζει.
Η ψυχή κατοικεί μες στο σώμα, αλλά δεν ανήκει στο σώμα, έτσι είναι και οι χριστιανοί.
Κατοικούν μέσα σε αυτόν τον κόσμο, αλλά ούκ εσύ εκ του κόσμου τούτου.
Δεν είναι από τον κόσμο αυτό, αυτή.
Είναι αόρατη η ψυχή, αλλά φυλάσσεται μέσα σε αυτό το σώμα.
Έτσι και οι χριστιανοί αυτοί είναι αόρατοι, δεν θα τους δεις, δεν μπορείς να τους καταλάβεις, αλλά φυλάνε και συντηρούν όλο τον κόσμο και η ευσέβειά τους αυτή είναι αόρατη, δεν την επιδεικνύουν.
Μισεί την ψυχή η σάρκα, η σάρκα και τα πάθη μισεί την ψυχή γιατί η ψυχή ζητά το καλό, το άγγιο.
Και γι’ αυτό η σάρκα πολεμά την ψυχή.
Έτσι και ο κόσμος πολεμά την ψυχή του, που είναι οι χριστιανοί.
Μισεί τους χριστιανούς ο κόσμος, ενώ σε τίποτε οι χριστιανοί δεν έβλαψαν τους άλλους.
Μόνο και μόνο τους μισούν γιατί αντιτάσσονται πλέον στις ειδονές και τα πάθη.
Δεν συμφωνούν με αυτή τη ζωή.
Η ψυχή αγαπά όμως τη σάρκα και τα μέλη της που τη μισούν.
Έτσι και οι χριστιανοί αγαπάν όλους όσους τη μισούν.
Έτσι και οι χριστιανοί αγαπάνε όλους όσους τους μισούν.
Δεν κάνουν διακρίσεις.
Έχουν αδιάκριτη αγάπη.
Και εναντίον αυτών που σκότωσαν τα παιδιά τους, κλείσαν φυλακή τα παιδιά τους, τους πέταξαν στα θηρία τα παιδιά τους, κάναν κατάσχεση τους περιουσίες, τους αδίκησαν στην κληρονομιά, τους ταπείνωσαν, τους ατίμησαν, τους έβρισαν, τους κλέβασαν, τους έφτυσαν.
Εκείνοι αγαπούν αδιάκριτα όλο τον κόσμο.
Ενώ μισούνται από τους αθέους απίστους και οι δολολάτρες Η ψυχή είναι μέσα στο σώμα Αλλά συγκρατεί ζωντανό αυτό το σώμα Και οι χριστιανοί είναι μέσα στον κόσμο Αλλά ο κόσμος ας το γνωρίζει, ζει γιατί υπάρχουν οι χριστιανοί.
Είναι αθάνατη η ψυχή και όμως κατοικεί μέσα σε έναν θνητό σώμα.
Έτσι και οι χριστιανοί περνούν μέσα από τη φθορά καταυθυνόμενοι προς τα ουράνια και την αυθαρσία.
Έτσι περνούν μέσα από αυτή τη φθαρτότητα γι’ αυτό είμαστε ξένοι προς όλα.
Δεν δένεται ο χριστιανός ούτε με πλούτου ούτε με σπίτια, ούτε με αυτοκίνητα, ούτε με σπουδές.
Δεν τον ενδιαφέρουν.
Σπουδές, δεν τον ενδιαφέρουν.
Σπουδάζει, αλλά δεν τον ενδιαφέρει, αν θα μείνει αγράμματος.
Ζει μες σε αυτόν τον κόσμο.
Έχει περιουσία, δεν τον αγγίζει η περιουσία του.
Δεν είναι δεμένος με αυτή.
Ας την πάρουμε.
Έτσι σκέπτονται, έτσι ενεργούν, γιατί ζουν σαν ουρανού πολίτες. Τα αυτοκίνητα, την περιουσία που έχω στα μερικές τι κάνει, τι θέλει, με ενδιαφέρει όταν φεύγω από εδώ και η ψυχή μας όταν φεύγει από εδώ ο άνθρωπος και πάει επάνω, ποιος ενδιαφέρεται όλα αυτά που έμειναν πίσω δεν ψεύτηκα θα πέσουν σαν αρπακτικά οι συγγενείς, τα παιδιά, οι νύφες κλπ.
Όλα ξένα πια.
Αλλά με αυτό το αίσθημα πρέπει να ζεις όταν είσαι εδώ λέει.
Για να πολιτεύεσαι ουράνια.
Με νηστεία και με δίψα του σώματος η ψυχή βελτιώνεται Αυτό που σας είπα στην αρχή Κάνοντας εγκράτεια στα φαγητά, στα ποτά, ακόμα και στο νερό Η ψυχή βελτιώνεται, δαμάζεται Διότι είναι σαν το ζώο χωρίς χαλινάρι το άλογο και στο νερό.
Η ψυχή βελτιώνεται, δαμάζεται διότι είναι σαν το ζώο χωρίς χαλινάρι το άλογο.
Το άλογο χωρίς χαλινάρι δεν μπορείς να το καβαλήσεις, μπορείς να σε σκοτώσει, να σε πετάξει.
Πρέπει πρώτα να το δαμάσεις, το ίδιο και ο άνθρωπος.
Πρέπει να δαμάσει, να καθυποτάξει, να αναρκώσει τα πάθη του.
Και γι’ αυτό σας είπα είναι το τριήμερο και όλη η νηστεία.
Ώστε μέχρι το τέλος της νηστείας, το Μεγάλο Σάββατο, είδατε και εκεί πάλι δεν τρώμε λάδι, είναι η τελευταία μέρα και δεν τρώμε λάδι, το Μεγάλο Σαββάτο ενώ όλα τα Σάββατα τρώμε λάδι, το μόνο Σάββατο που δεν τρώμε λάδι, το Μεγάλο Σαββάτο, ενώ όλα τα Σάββατα τρώμε λάδι, το μόνο Σάββατο που δεν τρώμε λάδι είναι το Μεγάλο Σαββάτο.
Για να μας θυμίσει τι, ότι πρέπει να νεκρώσω αυτό το σώμα, ώστε την άλλη μέρα που ακολουθεί η Ανάσταση, μαζί με τον Χριστό, να αναστηθώ ένας καινούριος άνθρωπος, ουρανού πολίτης.
Να ζω πλέον, πέθανε ο παλαιός άνθρωπος και αναστήθηκε ένας νέος άνθρωπος.
Έτσι βελτιώνεται η ψυχή.
Και οι χριστιανοί, τιμωρούμενοι καθημερινά, γίνονται περισσότεροι.
Αυξάνονται.
Παρότι τους φάζουν, παρότι τους κλείνουν φυλακές, αυξάνουν.
Διότι ο Θεός τους κάλεσε σε μια διαφορετική, καινούργια ζωή, από την οποία τους είναι αδύνατον, αφού τη γνώρισαν αυτή τη ζωή, να απαρατηθούν.
Και συνεχίζει, έχει και άλλες σελίδες μετά.
Έτσι, είναι μια πολύ ωραία επιστολή Που δείχνει και μαρτυρία αδελφοί μου Το πως ζούσαν Τον πρώτον αιώνα Οι χριστιανοί Και τα έβλεπαν αυτά οι δολολάτρες Και κάποια στιγμή Σαν τον άσωτο υιό.
Ερχόντουσων εις εαυτόν Ερχόντουσαν στον εαυτό τους και λέγανε μα αυτή είναι αγία η ζωή που κάνουν αυτοί και τρέχανε και αυτοί να βαπτιστούν γιατί έβλεπαν ότι τους πετάγαν μέσα στις φυλακές, τους παίρναν τα σπίτια τους σκότωναν τα παιδιά μόνο και μόνο γιατί ήταν χριστιανοί.
Διότι ήταν παράνομο το να είσαι χριστιανός.
Όπως ήταν παράνομο κάποια στιγμή στην Ελλάδα το να είσαι μάρτυς του Ιεχωβά.
Τους χώναμε φυλακή αν το θυμόσαστε.
Τους χώναμε φυλακή αν το θυμόσαστε.
Τους χώναμε φυλακή.
Έπαιρνες, αν σου χτύπαγε την πόρτα και έλγε η μάτια του το έκοπα, πα-παπ τον έπιανε προσιλητισμό μέσα.
Ποιος μη σου είχε κάνει κακό ο άνθρωπος.
Είδατε πως αυξηθήκανε.
Ξεσκεπάθήκανε.
Ξεσκεπάστηκαν ότι είναι μια πλάνη και μια αίρεση.
Πήγαν να μιμηθούν αυτό εδώ, την προς διόγνητον επιστολή.
Έτσι ήταν και εκείνα τα χρόνια αδελφοί μου, διώκανε την πίστη την δική μας τους χριστιανούς.
Την διώκανε.
Χωρίς να τους ενοχλούμε.
Βλέποντας όμως ο άλλος την όμορφη ζωή, ενώ ο άλλος κυλιόταν μέσα στο βούρκο, μέσα στην αμαρτία και δεν γέμιζε.
Έλεγα χθες στον Πειραιά, ότι όλα αυτά, τη συνομιλία μου που έχουμε σήμερα, είναι τα ξυλοκέρατα.
Ο άνθρωπος αναζητά τη χαρά.
Αναζητά την ευτυχία.
Είναι ζητιάνος της χαράς και της ευτυχίας.
Ψάχνει να βρει πώς θα είναι χαρούμενος.
Δείτε το πώς ήταν χαρούμενοι.
Στην προς Διόγνητον επιστολή.
Γεμίζαν με τον Χριστό.
Όλα τα άλλα στη ζωή μας, πλούτος, χρήμα, ανέσεις, οτιδήποτε Αδελφοί μου Εξουσία Δημαρχηλίκια Βουλευτηλίκια, υπουργηλίκια Πρωθυπουργός Αυτοί οι άνθρωποι μέσα τους έχουν κενό Ο άλλος θέλει να αποκτήσει χρήμα Γιατί νομίζει ότι με την άνεση του ζώντας άνετα θα ζει ευτυχισμένα αν η ευτυχία δεν υπάρχει και πρωθυπουργός να γίνεις και χρήματα να έχεις και εφοπλιστής να έχεις η ευτυχία είναι εσωτερικό είναι καρδιακό είναι μες στην καρδιά σου και δεν μπορεί να την προσφέρει κανείς παρά μόνον ο Χριστός.
Όταν ζεις ως ουρανού πολίτης.
Και αυτό μας καλεί.
Έτσι πρέπει να είμαι οι χριστιανοί.
Έτσι πρέπει να είμαστε.
Γιατί όταν σε βλέπει ο άλλος ότι έρχεσαι στην εκκλησία και μόλις σε ενοχλήσει ή σε πάει στα δικαστήρια ή σου πει μια άσχημη κουβέντα και σε ξεφτελήσει και σε ταπεινώσει, λες εμένα μίλησες, εμένα μου τα πες, θα σε φτιάξω εγώ, θα δεις ποιος είμαι ή ποια είμαι.
Ακούς θα με πεις και βρώμα ή θα με πεις αλήθεια ή οδήποτε μπορεί να πει μια ταπεινωτική λέξη ο άλλος που είναι ο άνθρωπος ο ιδωλολάτρης.
Τι κάνανε έλεγε όλοι να είσαι ευλογημένος, ο Θεός να σου ευλογεί τα παιδιά, ο Θεός να σε αγιάσει, ο Θεός να σε συγχωρεί.
Αυτό το βλέπανε οι άλλοι που δεν πίστευαν στον Θεό.
Ενώ σήμερα εσύ που κάνεις το χριστιανό και τη χριστιανή και εγώ, μόλις λίγο μας πειράξουν, μας ενοκλήσουν, κάτι μας κάνουν, στα δικαστήρια, στις αστυνομίες, κόβουμε την καλημέρα, δεν μιλάμε, βγάζουμε κακία, αντιμιλάμε.
Και σου λέει μετά ο άλλος, γιατί να να πάω να γίνω χριστιανός γιατί να πάω να γίνω χριστιανός τι θα μου προσφέρει ο Χριστός να τη προσφέρει αυτή τη ζωή την οποία εσύ την έχεις εμπνιθεί γι’ αυτό πρέπει να περάσουμε όλοι έξω από το ναό να ξανακατηγηθούμε να μάθουμε τι σημαίνει χριστιανικήηθούμε να μάθουμε τι σημαίνει η χριστιανική ζωή να μάθουμε τι σημαίνει Χριστός να μάθουμε τι σημαίνει η Ορθοδοξία και μετά να ξαναβαπτιστούμε εφόσον θα ζούμε έτσι διότι αν δεν ζεις έτσι μπαίνεις στη στάξη στον κατηγουμένο δεν μπορείς να συμμετέχεις ούτε στη Θεία Κοινωνία.
Και γι’ αυτό στη Θεία Λειτουργία έλεγε «Τα στήρας, τα στήρας εν σοφία πρόσχομαι».
Και ο ιερέας που ήξερε ποιοι είναι οι ανορίτες του, δεν μπορούσε να γίνει αυτό που γίνεται σήμερα, δεν εκκλησιάζουμε εδώ πάλι σε άλλη εκκλησία, εκεί δεν γινότανε.
Υπήρχαν τα δίπτυχα.
Ποια είναι τα δίπτυχα.
Στην πόρτα υπήρχε θυρορός, που ήξερε ποια είναι τα μέλη της ενορίας.
Και μόνον αυτοί μπαίναν μέσα.
Δεν έμπαινε άλλος, αν δεν σήμερα πάω όπου θέλω και εκκλησιάζομαι.
Όχι, πάω στον πνευματικό μου πατέρα.
Και εκείνος ανάλογα την κατάσταση που είμαι πνευματικά, μετά τας θήρας, τας θήρας μου λέγει πέρνα έξω Νεκτάριε.
Δεν μπορείς παιδί μου να είσαι μες στη Θεία Λειτουργία, ούτε το πιστεύω μπορείς να ακούσεις.
Γιατί το έχεις αρνηθεί στην πράξη, στη ζωή σου.
Δεν το πιστεύω μπορείς να ακούσεις, γιατί το έχεις αρνηθεί στην πράξη, στη ζωή σου.
Είτε γιατί έκανες κάτι από όλα αυτά που δεν πρέπει να κάνουν οι χριστιανοί.
Έφυγες από τον τρόπο ζωής, τον χριστιανικό και σε έβγαζε έξω.
Και ονομαζόντουσαν, καθόντουσαν απ’ έξω και κλαίγανε.
Και γι’ αυτό ονομαζόντουσαν και προσκλαίοντες, έκλαιγαν.
Και τους κοβόταν και η Θεία Κοινωνία.
Και γι’ αυτό ακούγανε μέχρι τον Απόστολο, ακούγανε μέχρι το τέτοιο, και όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, όσοι κατηχούμενοι προέλθετε, φύγετε.
Και μέναν μόνο όσοι ζούσαν έτσι μες στο ναό.
Και αυτοί συμμετείχαν και ήταν μία, είχαν άπαντα κοινά.
Όλα κοινά ήτανε, όλοι τους στη ζωή ζούσαν την ίδια όλοι.
Και γι’ αυτό ένας φώναζε τον άλλον αδελφού ή αδελφή, ήταν αδέλφια.
Και είχαν και κοινή τράπεζα τρώγαν όλοι μαζί και ζούσαν όλοι μαζί και ουδείς έλεγε αυτό είναι δικό μου ή εκείνο είναι δικό μου και το σπίτι μου ήταν και σπίτι σου ήταν άπαντα κοινά και αυτό το έβλαπαν οι άλλοι σήμερα τι να δούμε τη συμπεριφορά μας ποια είναι είμαστε εμείς για να είμαστε μέσα στην εκκλησία του Θεού είμαστε μέλη βάσει αυτής της επιστολής είμαστε μέλη πραγματικά της εκκλησίας όχι καταλαβαίνετε γιατί επιμένω ότι αυτός ο λαός μας Που έχει πάνω από εκατόν τόσους δεσποτάδες Έχει πάνω από οκτώ χιλιάδες παπάδες Έχει πόσα μοναστήρια, μοναχές, μοναχούς Και παραμένει ένας λαός μέσα στην αμαρτία και ακατήχητος Πώς είναι δυνατόν Πώς είναι δυνατόν παραμένει ένας λαός μέσα στην αμαρτία και ακατήχητος.
Πώς είναι δυνατόν, πώς είναι δυνατόν, με τόσα μοναστήρια, με τόσα τόσους ιερείς και εμείς οι χριστιανοί να ζούμε μες τον κόσμο, αλλά να μην είμαστε κόσμος.
Και λέει ένας άλλος Άγιος, οι Χριστιανοί είναι σαν τα ψάρια λέει, ζουν μες στη θάλασσα, αλλά δεν τους ακουμπάει το αλάτι.
Το ψάρι ζει μες στη θάλασσα, αλλά είναι ανάλατο.
Δεν τραβάει.
Έτσι και ο Χριστιανός.
Ζει μες τον κόσμο αυτόν, αλλά δεν τον αγγίζει η αμαρτία, γιατί ζει ως ουρανού πολίτης.
Σας παρακαλώ λοιπόν αδελφοί μου, από αύριο ξεκινάει ήδη η νηστεία.
Ας δοκιμάσουμε και το τριήμερο να κάνουμε.
Ας δοκιμάσουμε και όλη τη νηστεία να την κάνουμε όπως πρέπει, για να πολυμηθούν τα πάθη, να φύγουν αυτά όλα από μέσα μας.
Και ενώ θα ζούμε μέσα από αυτόν τον κόσμο θα είμαστε με το βλέμμα στραμμένο στον ουρανό και να μην ποθώ που μου έλεγε κάποια όχι κάποια, πολλοί παθαίνει καρκίνο κάποιος και είναι 30, 40 χρονών, 50 αχ πατέρα μου προσευχηθείτε έχω δύο παιδάκια να τα ζήσω, να μεγαλώσω να ζήσω και εγώ.
Ή μου το λέει η μαμά που εξομολογείται, η κόρη μου έχει καρκίνο και κλαίει.
Εδώ δεν κλαίγανε, εδώ ποθούσαν να φύγουν.
Και μακάρι έλεγαν, γι’ αυτό σας είπα την Αγία Σοφία, την Αγία Ιουλίτα και τον Άγιο Κήρυκο, το παιδάκι τους, τους δίνανε πρώτα, πηγαίνετε εσείς να μαρτυρήσετε, να πεθάνετε.
Τα στέλναν πρώτα τα παιδιά τους να πεθάνουν, να μαρτυρήσουν και φωνάζανε είμαστε χριστιανόπουλα και τους κόβανε το κεφάλι ή τα πετάγανε στα θηρία.
Γιατί, για να πάνε πιο γρήγορα στον παράδεισο.
Αυτό που ποθούσαν.
Όχι να ζήσουν να μεγαλώσουν.
Μες στην αμαρτία και σε αυτό το βρώμικο κόσμο.
Και εμείς κάνουμε το ακριβώς αντίθετο.
Αντί να επιζητούμε.
Να πεθάνουμε και εμείς και τα παιδιά μας.
Και να φύγουμε.
Γιατί είμαστε ξένοι.
Τι δουλειά έχω σε ένα ξένο τόπο.
Πατρίδα μου είναι ο παράδεισος.
Τι θέλω εγώ σε αυτό το ξένο τόπο.
Ας σε στείλω κάτω στην Κίνα να κάτσεις να δω θα κάτσεις που είναι ξένος τόπος.
Θα θες να γυρίσεις σπίτι σου πίσω.
Έτσι πρέπει να έχουμε αυτόν τον πόθο να θέλουμε να φύγουμε.
Είναι ξένος ο τόπος για τους χριστιανούς.
Πατρίδα μας είναι ο Παράδεισος.
Πατρίδα μας είναι η Βασιλεία των Ουρανών.
Και εμείς χάσαμε αυτό το σκοπό.
Χάσαμε αυτή τη ζωή.
Και ζούμε μια υλιστική ζωή.
Έρχεται λοιπόν αδελφοί μου, το τριώδιο.
Η νηστεία, η σαρακοστή, τα αναγνώσματα όλα αυτά που ψάλλει ο ψάλτης και ο παπάς αυτές τις ημέρες αν προσέχετε τα λόγια δεν είναι τίποτα άλλο από αυτό που μας λέει μέσα εδώ αυτή η επιστολή μας καλεί να επιστρέψουμε σε αυτές τις τρεις αρετές που είπα στην αρχή, στην ταπείνωση, στην μετάνοια και στην αγάπη προς όλους και να νιώθουμε έτσι όπως ένιωθε και ο Διόγνητος τα διάβασε και έγινε χριστιανός κι αυτός.
Ασπάστηκε το χριστιανισμό, αδελφοί μου.
Το ίδιο να σπαστούμε κι εμείς το γνήσιο πνεύμα της Εκκλησίας, το γνήσιο πνεύμα της πίστεώς μας.
Αμήν.