Με μια Ματιά
Ο Απόστολος Παύλος στην Προς Ρωμαίους επιστολή του και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο 12, εδάφιο 1, μας προτρέπει να γίνουμε Θυσία Ζώσα, Ευάρεστη στον Θεό.
Ο Ιησούς Χριστός στην Καινή Διαθήκη κατήργησε τις θυσίες ζώων, μας έσωσε από τον θάνατο με την Σταυρική Του Θυσία και καθιέρωσε να κάνουμε την Θεία Ευχαριστία.
Η θυσία του Χριστού ήταν μία και μοναδική, και οι Χριστιανοί δεν χρειάζονται πλέον να προσφέρουν ζώα. Αντί disso, καλούνται να ζήσουν μια ζωή αγιότητας και ευγνωμοσύνης προς τον Θεό.
Έτσι, ο Απόστολος Παύλος δε μας καλεί να κάνουμε κάποια τελετουργική θυσία ζώων, αλλά γίνουμε εμείς μια πνευματική θυσία. Κι αυτή την Θυσία Ζώσα, τη Ζωντανή Θυσία, να την προσφέρουμε οι πιστοί στον Θεό.
Ο Απόστολος Παύλος διευκρινίζει ότι η θυσία αυτή πρέπει να είναι "άγια" και "ευάρεστη" στο Θεό, σε αντίθεση με την Ιουδαϊκή θυσία που θεωρείται "σωματική" και "όχι πάρα πολύ ευάρεστη". Ουσιαστικά, ο Παύλος καλεί τους πιστούς να αφιερώσουν ολόκληρη τη ζωή τους στο Θεό, ζώντας σύμφωνα με το θέλημά Του.
Αυτή η "λογική λατρεία" συνίσταται στην πλήρη αφοσίωση στον Χριστό και στην αποφυγή των αμαρτιών , όπως η κραιπάλη και η πορνεία.
Η "θυσία ζώσα" είναι η πνευματική προσφορά του εαυτού μας στο Θεό, μέσω μιας ζωής αγιότητας και υπακοής στο θέλημά Του.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Η Θυσία Ζώσα χρησιμοποιείται από τον Ιωάννη Χρυσόστομο για να περιγράψει την προσφορά του αποστόλου Παύλου στο Θεό. Ο Χρυσόστομος αντιπαραθέτει τις θυσίες του Παύλου και του Άβελ, τονίζοντας την ανωτερότητα της θυσίας του Παύλου. Ενώ ο Άβελ πρόσφερε ζώα, ο Παύλος προσέφερε τον εαυτό του ως θυσία καθημερινά.
Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς
Στη Δογματική του, ο Άγιος Ιουστίνος μας λέει ότι ότι ο Χριστός θυσιάστηκε εκούσια για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Η θυσία Του περιγράφεται ως έκφραση της θείας φιλανθρωπίας Του.
Επιπλέον, αναφέρει ότι ο Χριστός, ως Θεάνθρωπος, προσφέρει τον εαυτό Του και την Εκκλησία, ως Θεανθρώπινο Σώμα.
Οι Χριστιανοί καλούνται να ζουν μια ζωή θυσίας, ακολουθώντας το παράδειγμα του Χριστού. Η έννοια της θυσίας συνδέεται με την άσκηση των ευαγγελικών αρετών και την εν Χριστώ μεταμόρφωση της ζωής και της ψυχής μας.
Όσιος Παϊσιος
Ο Άγιος Παϊσιος εξηγεί ότι η "Θυσία ζώσα" περιγράφει την πνευματική κατάσταση που επιτυγχάνεται μέσω της αυταπάρνησης και της αγάπης προς τον Θεό. Η αγία άσκηση, με διάκριση, μας οδηγεί στην πραγματική χαρά στη ζωή, χάρη στην πίστη και την αγάπη. Ο άνθρωπος τότε χαίρεται που ζει και χαίρεται και που θα πεθάνει, αφού η καρδιά του δοξολογεί τον Θεό.
Γέροντας Θαδδαίος
Στα κείμενα του και στις ομιλίες του, ο Γέροντας Θαδδαίος της Βιτόβνιτσα συνδέει την Θυσία Ζώσα με την απόλυτη ταπείνωση και την αγάπη προς τον πλησίον. Ο Γέροντας τονίζει ότι η αγάπη είναι θυσία, θυσία του εαυτού μας για τον πλησίον.
Η Θυσία Ζώσα δεν είναι μια μεμονωμένη πράξη, αλλά μια συνεχής κατάσταση προσφοράς του εαυτού μας στον Θεό και στον πλησίον, βασισμένη στην ταπείνωση και την αγάπη.