Θεοτοκάριο. Άγιος Ανδρέας Κρήτης
ήχος πλάγιος αʹ
Χαίροις μετά Θεόν η Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος η έχουσα, αμέσως η δεχομένη των εκ Θεού δωρεών, το πλήρωμα όλον και εις άπαντας, Αγγέλους ανθρώπους τε, τούτο διαπορθμεύουσα.
Η Θέση της Παναγίας στην Ορθόδοξη Πίστη
Η θέση της Παναγίας στην Ορθόδοξη πίστη είναι εξαιρετικά σημαντική, δευτερεύουσα μόνο της Αγίας Τριάδος. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός χρησιμοποιεί κι αυτός την φράση “Δευτερεία της Αγίας Τριάδος”. Κι άλλοι Πατέρες και θεολόγοι αναφέρονται συχνά στην Παναγία με την φράση "μετά Θεόν η Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος η έχουσα", που προέρχεται από τροπάριο του Αγίου Ανδρέα Κρήτης. Ο χαρακτηρισμός “μετά Θεόν Θεός” δεν αποδίδει στην Παναγία θεϊκή φύση. Ο Θεός μας, η Αγία Τριάδα κατέχει την πρωτεύουσα θέση, η Παναγία έρχεται αμέσως μετά, πάνω από όλους τους αγγέλους και τους αγίους. Και για αυτόν ακριβώς τον λόγο η Κυρία Θεοτόκος φέρει τον τίτλο Παναγία.
Αυτή η ιδιαίτερη θέση αποδίδεται στην Παναγία για πολλούς λόγους. Καταρχάς, ως Θεοτόκος, η Παναγία έφερε στον κόσμο τον Υιό και Λόγο του Θεού, γεγονός που της προσδίδει ασύγκριτη τιμή. Επιπλέον, η Παναγία, με την ταπείνωση και την υπακοή της στο θέλημα του Θεού, αποτελεί πρότυπο πνευματικής τελειώσης.
Σύμφωνα με τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, η Παναγία "δέχεται όλες τις ευλογίες από τον Θεό και τις διοχετεύει προς όλα τα λογικά κτίσματα", γεγονός που υπογραμμίζει τον ρόλο της ως μεσίτριας μεταξύ Θεού και ανθρώπων.
Ο μοναχός Μωυσής ο Αγιορείτης μας εξηγεί ότι η θεοτοκοφιλία,.δηλαδή η αγάπη και η ευλάβεια προς την Παναγία, δικαιολογείται από την αγνότητα, την ταπείνωση και την ιερότητα της Παναγίας.
Πρέπει να τονιστεί ότι η τιμή που αποδίδεται στην Παναγία δεν υποκαθιστά την λατρεία προς τον Θεό. Η Ορθόδοξη Εκκλησία απορρίπτει την "Μαριολατρία", η οποία θεωρεί την Παναγία ισόθεη με τον Χριστό.
Στέψη της Παναγίας
Ένα από τα χιλιάδες ονόματα της Παναγίας είναι Βασίλισσα
Η Στέψη της Παναγίας από την Αγία Τριάδα. Στην εικόνα, που είναι του 1875 και βρίσκεται στον Ιερό Ναό Αγίας Αικατερίνης στην Αθήνα, διακρίνουμε τον Άγιο Νικόλαο και την Αγία Αικατερίνη.
Ο αγιογράφος Αλέξανδρος Σεϊρεκίδης φιλοτέχνησε το 2002 αυτή την πανέμορφη εκδοχή της Στέψης της Θεοτόκου.