Σήμερα το μήνυμα που θέλω να μεταφέρω σε εσάς είναι να σας ερμηνεύσω και να σας εξηγήσω το τι είναι το θυμιατό.
Όλοι γνωρίζουμε ότι μέσα στην εκκλησία μας ο ιερέας θυμιατίζει τους πιστούς.
Το θυμίαμα υπάρχει ήδη από την πρώτη ημέρα, είναι εντολή του Θεού και πως ακριβώς θα φτιάχνεται με τέσσερα συστατικά το θυμίαμα που το δίνει ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη.
Αλλά όμως ήδη ο Θεός όταν έπλασε τον Αδάμ και την Εύα και γέννησε τα πρώτα δύο παιδιά, τον Άβελ και τον Κάιν, είπε ο Θεός ότι θέλω να πάτε να προσευχηθείτε και θα μου προσφέρετε θυσία.
Η θυσία θα την αφήσετε να καεί και όποιος καπνός ανέβει προς τα επάνω και έρχεται σε ευθεία γραμμή αυτουνού η προσευχή σημαίνει ότι εισακούγεται από το Θεό.
Όποιος όμως καπνός τον σκορπίσει ο αέρας σημαίνει ότι δεν πρόσφερε με την καρδιά του τη θυσία στο Θεό.
Την προσφορά του και η προσευχή του σημαίνει δεν εισακούστηκε.
Αυτό φυσικά ισχύει μόνο για τον Άβελ και τον Κάιν.
Έτσι λοιπόν πήγανε και οι δύο αδελφοί και προσευχηθήκανε.
Προσέφεραν αυτά που προσέφεραν, ο ένας προσέφερε από τα αγροτικά του προϊόντα, και ο άλλος προσέφερε από τα πρόβατα και τα κατσίκια του τα ερήφια που είχε.
Του Άβελ η κάπνα, ο καπνός πήγε ευθεία προς τα πάνω.
Ο Άβελ όμως επειδή πρόσφερε το καλύτερο που είχε στο Θεό.
Ό,τι καλύτερο είχε το έδωσε στο Θεό.
Ο Κάιν δεν ενδιαφέρθηκε και τόσο για το Θεό.
ότι βρήκε μπροστά του αυτό προσέφερε στο Θεό και γι’ αυτό ο Θεός δεν έκανε δεκτή την προσευχή Του και γι’ αυτό του Κάιν αμέσως ο καπνός δεν πήγε ευθεία αλλά σκορπίστηκε του Άβελ που διάλεξε το καλύτερο πήγε ευθεία ο Θεός που σημαίνει ότι στο Θεό προσφέρουμε το καλύτερο που έχουμε στην Εκκλησία προσφέρουμε το καλύτερο που έχουμε Φτιάχνουμε ότι το καλύτερο μέσα στην Εκκλησία, το ίδιο και στο μοναστήρι και ότι είναι για το Θεό δίνουμε το καλύτερο.
Και γι’ αυτό και ο Ψαλμωδός λέει κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου.
Όπως το θυμίαμα πάει έτσι επάνω έτσι η προσευχή μου Χριστέ μου να πηγαίνει προς τα επάνω και σε σένα.
Έτσι λοιπόν από αυτό το σημείο της Αγίας Γραφής δίνει εντολή ο Θεός πως θα φτιάχνετε το θυμίαμα με τέσσερα ξεχωριστά υλικά, ένα εκ των οποίων είναι το ρετσίνι θα λέγαμε που βγάζουν οι κέδροι του Λιβάνου.
Από αυτό το ρετσίνι βγαίνει το λεγόμενο λιβάνι το οποίον αναμειγνύεται με διάφορα άλλα συστατικά το οποίο λέει ο Θεός στην Αγία Γραφή ποια είναι και με αυτά τα συστατικά το προσφέρουμε στο Θεό.
Έτσι λοιπόν καθιερώθηκε το θυμίαμα και ο ίδιος ο Θεός ζητά να τον θυμιάσουμε.
Ο ίδιος ο Θεός ζητά να προσφέρουμε το θυμίαμα και μάλιστα μέσα στην Κιβωτό της Διαθήκης υπήρχε το Χρυσούν Θυμιατήριον.
Για να δούμε όμως ένα θυμιατήρι πως είναι το απλό που χρησιμοποιούμε στο σπίτι.
Εδώ έχουμε δύο απλά, εδώ έχουμε δύο απλά θυμιατήρια τα οποία λιβανίζουμε και είναι για τον οίκο μας.
Εδώ μέσα μας βάζουμε το καρβουνάκι και πάνω στο καρβουνάκι βάζουμε το λιβάνι.
Στην εκκλησία χρησιμοποιούμε όμως αυτό το θυμιατήριο το οποίον έχει την εξής ερμηνεία «Οι τρεις αλυσίδες είναι ο Πατήρ, ο Υιός και το Πνεύμα το Άγιον και οι τρεις όμως είναι ένας Θεός» Αυτό ακριβώς που ανεβοκατεβαίνει συμβολίζει τον ουρανό.
Το από κάτω μέρος συμβολίζει τη γη.
Αυτό που βρίσκεται εντός του θυμιατήριου είναι η μήτρα της Παρθένου, η κοιλιά της Παναγίας όπου στην κοιλιά της Παναγίας εισήλθε ο Ιησούς Χριστός ο οποίος είναι το κάρβουνο, το οποίον είναι αναμμένο, διότι το κάρβουνο είναι αναμμένο, διότι είναι οι δύο φύσεις του Χριστού.
Η θεότητα που είναι η φωτιά και το κάρβουνο που είναι το ανθρώπινο.
Έτσι λοιπόν εισήλθε από τον ουρανό, κατέβηκε το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ήλθε στη γη που είναι το από κάτω μέρος από κάτω μέρος και εισήλθε στην μήτρα της Θεοτόκου, στην κοιλιά της Θεοτόκου και το θυμίαμα είναι η χάρις και η ευωδία του Αγίου Πνεύματος οι αρετές του Αγίου Πνεύματος είναι η προσευχή μας που ανεβαίνει προς το Θεό κατευθυνθεί το ως θυμίαμα η προσευχή μου ενώπιον σου Κύριε, εκκέκραξα προς Σε, φώναξα δηλαδή, εισάκουσόν μου, εισάκουσέ με Κύριε και οι τρεις αλυσίδες έχουν πάνω και οι τέσσερις αλυσίδες μάλλον, έχουν πάνω από τρία κουδουνάκια.
Είναι δώδεκα τα κουδουνάκια τα οποία υπάρχουν που συμβολίζουν τους δώδεκα Αποστόλους Και όταν ο ιερέας θυμιατίζει, θυμιατίζει δι’ αυτού του τρόπου.
Σκύβει το κεφάλι και θυμιατίζει προς τις εικόνες και με ευλάβεια χτυπούν και ηχούν τα κουδουνάκια.
Προσέχει ούτε να ακούγονται πολύ τα κουδουνάκια, ούτε γρήγορα να γίνονται οι κινήσεις.
διότι ως λέγει ο Άγιος Κοσμάς την ώρα που ο ιερέας κινεί το θυμιατό δι’ αυτό το τρόπο απευθύνεται από μέσα του ο ιερέας στον πιστό και του λέγει Όσα εδίδαξαν οι Απόστολοι οι 12, γι’ αυτό ηχούν τα κουδουνάκια, είναι ο λόγος των 12 Αποστόλων ότι δηλαδή ο Ιησούς Χριστός ήλθε εξ ουρανού εις τη γη και εσαρκώθη ως Θεάνθρωπος στην κοιλία της Θεοτόκου.
Εσύ το αποδέχεσαι, προσεύχεσαι σε αυτόν τον Κύριο, αναγνωρίζεις αυτόν τον Κύριο, ο ιερέας προσκυνά και γι’ αυτό κάνει αυτή την υπόκληση.
Σε ερωτά λοιπόν πιστέ μου.
Αδελφέ μου σε ερωτά.
Κάθε φορά που κάνει έτσι ο ιερέας σε ερωτά.
Πιστεύεις όσα κήρυξαν οι 12 Απόστολοι και γι’ αυτό Εκείνη την ώρα δεν κάνουμε το σημείο του Σταυρού, όταν μας θυμιατίζει ο Ιερέας, απλώς βάζουμε εδώ το χέρι μας και υποκλινόμαστε, που σημαίνει ναι πιστεύω.
Είδαμε λοιπόν το θυμιατό που χρησιμοποιούμε στο σπίτι, το θυμιατό που χρησιμοποιούμε στο ναό ο Ιερέας κατά τις καθημερινές ακολουθίες του Όρθρου, του Εσπερινού, της Παρακλήσεως, της Θείας Λειτουργίας, όταν έχει εορτή ή είναι Κυριακή.
Τη Μεγάλης Τεσσαρακοστή όμως και άλλες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος χρησιμοποιούμε αυτό το θυμιατό το οποίον ομοιάζει με πατούσα διότι συμβολίζει τον Θεό που περπάτησε μέσα στον Παράδεισο και λέει «Ήκουσα λέει τα βήματα του Θεού» αναφέρει ο Αδάμ και η Εύα.
«Ήκουσα τα βήματα του Θεού» και γι’ αυτό όταν ακριβώς το χτυπάμε και έχει πάλι τον ουρανό, ο ουρανός, έχει πάλι την κοιλία της Θεοτόκου και έχει από κάτω αυτό είναι η γη.
Έτσι λοιπόν και τους 12 πάλι Αποστόλους, και τους 12 Αποστόλους, όλους, οι οποίοι και ο ιερέας μας θυμιατίζει για αυτού του τρόπου, που σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε τη συνείδηση ότι ο Θεός μας βλέπει, μας παρακολουθεί όπως παρακολουθούσε και έβλεπε τον άνθρωπο μέσα στον Παράδεισο.
Πολλοί αδελφοί μας ερωτούν τι πρέπει να κάνουμε, τα καρβουνάκια ή το λιβάνι το οποίον καίγεται.
Δεν τα πετάμε ποτέ στα σκουπίδια.
Τα μαζεύουμε όλα μαζί σε ένα τενεκεδάκι και πηγαίνουμε ή στη θάλασσα και τα αφήνουμε μες στα νερά ή σε ένα ποτάμι ή τα θάβουμε σε ένα μέρος όπου δεν πατάει ανθρώπινο πόδι.
Έτσι κάνουμε και με τα υπόλοιπα αγιωτικά, όπως πολλές φορές είναι οι καντηλήθρες από το καντήλι μας ή διάφορα άλλα αγιωτικά που παίρνουμε τα βάγια μέσα από το ναό.
Όταν περάσει ο καιρός τα καίμε και τις στάχτες τους ή τις πετάμε στο ποτάμι, στη θάλασσα ή τα θάβουμε σε ένα μέρος όπου δεν πατάει ανθρώπινο πόδι.
Και θέλω να συμπληρώσω στην αγάπη σας ότι δεν χρησιμοποιούμε οποιοδήποτε λιβάνι.
Υπάρχουν λιβάνια που είναι νεκρολίβανα, κάτι μαύρα λιβάνια, κάτι ροζ λιβάνια, κάτι κίτρινα λιβάνια.
Όχι αδελφοί μου.
Θα παίρνετε λιβάνι από μοναστήρια όπου το φτιάχνουν οι ίδιοι οι μοναχοί.
όπως κατασκευάζουμε και εμείς λιβάνι εδώ στο μοναστήρι μας, όπως κατασκευάζει και το γυναικείο μοναστήρι που έχω και είναι ένα από τα καλύτερα λιβάνια μέσα στην Ελλάδα.
Το γυναικείο μοναστήρι του Αγίου Νεκταρίου.
Είναι απ’ τα καλύτερα λιβάνια που υπάρχουν και πρέπει στο Θεό να προσφέρουμε ως θυμίαμα το καλύτερο.
Και το καλύτερο γίνεται με την προσευχή μας και με τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούμε.
Διότι υπάρχουν φτηνά υλικά για να κατασκευάσει κάποιος το μοσχοθυμίαμα και υπάρχουν και ακριβά υλικά.
Και γι’ αυτό μπορούμε να βρούμε πάμφθηνο λιβάνι, αλλά τότε θα μοιάζουμε σαν τον Κάιν που πρόσφερε στο Θεό ότι να είναι και υπάρχει και ακριβό λιβάνι που φτιάχνεται με τα καλύτερα αρώματα που υπάρχουν.
Εμείς προσπαθούμε να προσφέρουμε το καλύτερο στο Θεό.
Και το ανδρικό μοναστήρι εδώ στο Τρίκορφο της Φωκίδος, αλλά και το γυναικείο μοναστήρι που έχω στο ίδιο χωριό εδώ, οι μοναχές φτιάχνουν με τα καλύτερα και τα ακριβότερα υλικά το θυμίαμα για να το προσφέρουμε στο Θεό.
Σίγουρα το κάνουν και άλλα μοναστήρια, αλλά δεν μπορώ να μιλήσω για άλλα διότι δεν γνωρίζω, αλλά πιστεύω ότι και αυτά χρησιμοποιούν το καλύτερο θυμίαμα.
Κάποιοι αδέλφια μου ερωτούν, καλά μου παιδιά, γέροντα, κάθε πότε να λιβανίζω μέσα στο σπίτι.
Καλό είναι να λιβανίζουμε το πρωί που γίνεται ο όρθρος και η Θεία Λειτουργία στην Εκκλησία μέσα στο σπίτι μας και να λιβανίζουμε και το απόγευμα την ώρα που γίνεται ο εσπερινός και ακούμε την καμπάνα στο ναό.
Αν μπορούμε να πάμε το πρωί στην εκκλησία να πάμε και το απόγευμα, αλλά θυμιατίζουμε πρωί και απόγευμα στο σπίτι μας με καρβουνάκια σωστά, καρβουνάκια καλά και κυρίως το θυμίαμα επάνω όπως σας είπα να είναι γνήσιο, σωστό και ας είναι ακριβό.
Προσφέρουμε το καλύτερο που έχουμε στο Θεό.
Μοσχοθυμίαμα αδελφοί μου, όχι λιβάνια του εμπορίου που βρίσκουμε σε διάφορα καταστήματα.
και τα οποία δεν ξέρουμε πως τα έχουν κατεργαστεί.
Έτσι πρωί και απόγευμα να λιβανίζετε στα σπίτια ώστε η προσευχή σας να εισακούγεται ως θυμίαμα ενώπιον του Κυρίου μας.
Αδερφοί μου, βλέπω ότι στα βιντεάκια από κάτω γράφετε πάρα πολλά.
Πρέπει να σας πω, επειδή τα email είναι πάρα πολλά που μου στέλνετε.
Είναι πάρα πολλές οι ερωτήσεις και όσα γράφετε από κάτω, που πλέον τα διαβάζω όλα να ξέρετε.
Δεν προλαβαίνω να σας απαντήσω.
Δεν έχω πλέον το χρόνο.
Είναι εκατοντάδες τα μηνύματα.
Να ξέρετε όμως αδέλφια μου ότι τα διαβάζω.
Όπου χρειάζεται να απαντήσω, πλέον απαντώ, αλλά δεν μπορώ να απαντήσω σε όλους.
Ζητώ να με συγχωρέσετε που δεν μπορώ να απαντήσω σε όλους.
αλλά να ξέρετε ότι όταν δέχομαι στο μοναστήρι μπορείτε να έρθείτε και να μου κάνετε και οποιαδήποτε ερώτηση ζωντανά θέλετε εκτός από ότι θα σας σταυρώσω όταν έρθετε με το Τίμιο Ξύλο είτε εγώ είτε οι Πατέρες της Μονής μπορείτε στο Αρχονταρίκι ή και ιδιαιτέρως να μας θέσετε και να μου θέσετε και εμένα οποιαδήποτε ερώτηση θέλετε.
Θα σας περιμένω λοιπόν με χαρά να έρθετε στο μοναστήρι να με ρωτήσετε και να ζητώ να με συγχωρέσετε που δεν προλαβαίνω πια.
Είστε τόσοι πολλοί, χιλιάδες γίνατε που παρακολουθείτε το κανάλι μας Geron Nektarios και ευχαριστώ διότι παροτρύνατε όλους τους φίλους σας.
Ευχαριστώ διότι γράφετε από κάτω σε άλλες γλώσσες την ομιλία και βάζετε υπότιτλους είτε στα ελληνικά για τους κωφάλαλους είτε γράφετε σε ξένες γλώσσες ώστε να μαθαίνουν και άλλοι το Λόγο του Θεού.
Σας ευχαριστώ διότι παροτρύνετε και συνεχίστε να παροτρύνετε και να το κάνετε εκεί που γράφει η εγγραφή και έχει και το καμπανάκι, να πατάτε ώστε να γίνεστε μέλη του καναλιού.
Ευχαριστώ όλους σας, όσους τηλεφωνάτε και ρωτάτε το Μοναστήρι πως μπορείτε να βοηθήσετε και να συνδράμετε το έργο της Ιεράς Μονής είτε ιεραποστολικά, είτε κοινωνικά, είτε οικονομικά.
Σας ευχαριστώ για όλα ότι κάνετε αδέλφια μου.
Παιδιά μου ευλογημένα να ξέρετε ότι όπως με αγαπάτε έτσι σας αγαπώ και εγώ.
Θυσιάζω το χρόνο μου για εσάς και ευχαριστώ και εσείς που θυσιάζετε ό,τι θυσιάζετε για το μοναστήρι μας.
Το μοναστήρι του Τρικόρφου είτε το ανδρικό είτε το γυναικείο το οποίο σας περιμένουμε.
Ένα μικρό λοιπόν βιντεάκι για το θυμίαμα, ένα μικρό βιντεάκι αναπτύξαμε στην αγάπη σας για το μοσχοθυμίαμα, το θυμιατήρι, ώστε να γνωρίζετε τι ακριβώς είναι.
Θα επανέλθω στην αγάπη σας όμως και με νεότερο βίντεο σύντομα.
Να είστε καλά, ο Θεός σας ευλογεί και να μην ξεχνάτε ότι έχετε την αγάπη μου μέσα από την καρδούλα μου.
έχετε τις ευχές μου μέσα από την καρδιά μου με όλη μου τη δύναμη της ψυχής.
Σας ευλογώ και να ξέρετε προσεύχομαι για εσάς και να προσεύχεστε και εσείς για εμάς γιατί και εμείς κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή να μας πλανήσει ο σατανάς.
Γι’ αυτό σας παρακαλώ πάντοτε να προσεύχεστε για τους επισκόπους μας, να προσεύχεστε για τους μοναχούς μας, να προσεύχεστε για τις μοναχές μας, να προσεύχεστε για τους ιερείς που είναι στις πόλεις και αντιμετωπίζουν τόσους πειρασμούς και να προσεύχεστε και δι’ εμέ τον αμαρτωλό και τους μοναχούς μου που είμαι γέροντας και για τις μοναχές μου και να λέτε στην προσευχή σας Κύριε μνήσθητι Νεκταρίου ιερομονάχου και των συνοδειών Αυτόν.
Σας ευχαριστώ γιατί είμαι σίγουρος ότι γονατίζετε μπροστά στην εικόνα του Χριστού, μπροστά στην εικόνα της Παναγίας και παρακαλείτε τον Χριστό για μένα και τις συνοδείες μου, όπως και εγώ προσεύχομαι αδέλφια μου για εσάς.
Να είστε καλά, θα τα ξαναπούμε σύντομα με ένα νέο βίντεο.
Σας αγαπώ μέσα από την καρδιά μου και έχετε την ευχή μου εσείς και η οικογένειά σας και τα παιδιά σας.