Με μια Ματιά!
Σε αυτή την ομιλία / κήρυγμα, ο πατέρας Ευάγγελος Παπανικολάου αναφέρεται γύρω από την αναμονή της έλευσης του Χριστού σε όλο τον κόσμο, πριν από την Σάρκωσή Του. Ο π. Ευάγγελος Παπανικολάου χρησιμοποιεί μια πληθώρα ιστορικών, φιλοσοφικών και θρησκευτικών παραδειγμάτων για να δείξει ότι όλοι οι λαοί, ανεξαρτήτως πολιτισμικής προέλευσης, περίμεναν τον Λυτρωτή.
Ηθική Παρακμή του Προχριστιανικού Κόσμου
Ο π. Ευάγγελος περιγράφει την ηθική κατάπτωση στον κόσμο πριν τον Χριστό, με παραδείγματα από την αρχαία Ελλάδα και Ρώμη. Αναφέρει την ηδονή ως κυρίαρχο στοιχείο, αλλα και την ύπαρξη “μαύρων χαλιών”, αιμομιξίες (“μητέρες με παιδιά, αδερφοί με αδερφές”), και την έκθεση παιδιών. Χρησιμοποιεί χαρακτηριστικά λόγια όπως: “μαύρα χάλια τα ήθη”, “η ηδονή είναι η αρχή και το τέλος της κάθε ζωής”.
Η Κατώτερη Θέση της Γυναίκας
Εστιάζει στην υποτίμηση της γυναίκας στον αρχαίο κόσμο, με αναφορά στον Περικλή: “ει δέ με δεί και γυναικείας τι αρετής”, αν είναι δυνατόν να υπάρχει και στη γυναίκα κάποια αρετή. Αντιπαραβάλλει αυτή την στάση με την κάποια τιμή που απολάμβανε η γυναίκα στη Σπάρτη.
Η Παγκόσμια Αναμονή του Μεσσία
Το κεντρικό θέμα του κηρύγματος είναι η προσμονή του Λυτρωτή σε όλες τις κουλτούρες. Αναφέρει προφητείες και χρησμούς από Κινέζους, Πέρσες, Ινδούς, Αφρικανούς, ακόμη και Μάγια. Παραθέτει τον Κομφούκιο: “απ τις δυτικές χώρες θα αναφανεί άγιος”, και τον Βούδα περιγράφοντας τον Μεσσία ως “υπερτέλειο φωτισμένο ασύγκριτο παιδαγωγό”.
Ο δε Μέγας Βασίλειος έλεγε ότι η ανθρώπινη φύση χρειαζόταν την επίσκεψη του Θεού.
Η Σημασία του Σταυρού
Υπογραμμίζει τη δύναμη του Σταυρού και την άρνηση ορισμένων να την αποδεχθούν. Επιτίθεται σε όσους αμφισβητούν την σταύρωση και ελέγχει αυτούς που απομακρύνουν τον Εσταυρωμένο απο το Ιερό.
Η Υποκρισία των Χριστιανών
Κατακεραυνώνει την υποκρισία των σύγχρονων χριστιανών, οι οποίοι, ενώ έχουν το φως του Ευαγγελίου, παραμένουν προσκολλημένοι σε υλικά αγαθά και στην αμαρτία. Τονίζει: “είμαστε υποχρεωμένοι να περάσουμε όλο τον κόσμο που είναι έτοιμος και παρακαλεί να δεχτεί το κήρυγμα του χριστού και εμείς καθόμαστε”.
Πίστη και Εμπιστοσύνη στον Θεό
Προβάλλει την αξία της τυφλής πίστης και εμπιστοσύνης στον Θεό, παρομοιάζοντας την με την εμπειρία του Αβραάμ.
Δείτε το βίντεο
Προφητείες και Χρησμοί για τη Γέννηση του Χριστού
Ο π. Ευάγγελος Παπανικολάου μας λεει όλες τις προφητείες και τούς χρησμούς που αναφέρονται στον Χριστό και επιβεβαιώνουν την έλευσή Του. Επίσης, τονίζει ότι η Εκκλησία αποδέχτηκε την αλήθεια αυτών των προφητειών.
Ο π. Ευάγγελος επίσης αναφέρει τον Μέγα Κωνσταντίνο, ο οποίος στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο αποδέχθηκε τους χρησμούς των αρχαίων Ελλήνων ως αληθινούς.
Πρωτοευαγγέλιο (Γένεσις 3:15): Η έχθρα μεταξύ του φιδιού και της γυναίκας, και μεταξύ του σπέρματος του φιδιού και του σπέρματος της γυναίκας. Ο π. Ευάγγελος τονίζει ότι η γυναίκα δεν έχει σπέρμα, υποδεικνύοντας την προφητεία για παρθενική γέννηση. Επισημαίνει επίσης ότι αυτή η προφητεία ήταν γνωστή σε όλους τους λαούς, όχι μόνο στους Εβραίους.
Προφητεία Σιβύλλας (μέσω Βιργιλίου, Αινειάδα): Ένας γιος θα δεχθεί μέσα του τη ζωή, θα δει τους ήρωες να ενώνονται με τους θεούς, και θα γίνει ορατός. Ο π. Ευάγγελος συνδέει αυτό με την ενσάρκωση του Χριστού και την αγιογράφηση των εικόνων. Επίσης αναφέρει την προφητεία της Σιβύλλας για τον ερχομό ενός νέου αιώνα που θα φέρει ο Χριστός. Τονίζει ότι η προφητεία έπρεπε να ειπωθεί με συγκαλυμμένο τρόπο για να αποφευχθεί η τιμωρία από τους αυτοκράτορες. Αναφέρει επίσης την προφητεία της Σιβύλλας για την εποχή του μέλιτος και του γάλακτος, την οποία ερμηνεύει ως συμβολισμό της γλυκιάς διδασκαλίας του Χριστού (μέλι) και του αίματός Του (γάλα).
Χρησμός Πυθίας στον Αύγουστο: Ένας Εβραίος νέος θα βασιλεύσει όλων των θεών. Η Πυθία διατάσσεται να εγκαταλείψει τον ναό και να επιστρέψει στον Άδη. Ο π. Ευάγγελος υποστηρίζει ότι οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες απαγόρευσαν την ανάγνωση αυτού του χρησμού υπό ποινή θανάτου.
Κομφούκιος: Προφητείες για έναν άγιο από τη Δύση, ο οποίος θα κυβερνήσει χωρίς πράξεις, θα είναι ειρηνόφιλος, θα εμπνέει πίστη, και θα είναι φημισμένος παντού. Ο π. Ευάγγελος τονίζει ότι ο Κομφούκιος προέβλεψε την επιστροφή των ανθρώπων στο αγαθό με τον ερχομό ενός θεόσταλτου βασιλιά. Αναφέρει επίσης την προφητεία του Κομφούκιου για έναν άγιο, ισχυρό, σταθερό, τολμηρό, μετρημένο, σοβαρό, μετριόφρονα και δίκαιο, ο οποίος θα προκαλεί σεβασμό. Τέλος, αναφέρεται στην προφητεία του Κομφούκιου για τον "ουρανό των ουρανών".
Προφητεία Ινδών: Ο ερχομός του «ουρανού των ουρανών», ο οποίος θα σκοτωθεί και θα πάει στον Άδη για να σώσει τις μυριάδες των αμαρτωλών.
Βούδας: Προφητεία για έναν υπερτέλειο φωτισμένο, ασύγκριτο παιδαγωγό, διδάσκαλο όλων των ανθρώπων, που θα πληρώσει τις βαθιές επιθυμίες και νοσταλγίες. Θα περιέρχεται πόλεις και χωριά, θα οδηγεί ανθρώπους και θεούς στη σωτηρία και την ειρήνη, και όσοι δεχθούν το λόγο του θα λυτρωθούν από το θάνατο.
Βαλαάμ (Αριθμοί 24:17): Θα ανατείλει άστρο από τον Ιακώβ και θα γεννηθεί άνθρωπος στον Ισραήλ που θα συντρίψει τους αρχηγούς του Μωάβ.
Πλάτωνας (Πολιτεία, μέσω Σωκράτη): Περιγραφή του δίκαιου ανθρώπου που θα απογυμνωθεί, θα δυσφημιστεί, θα βασανιστεί, θα μαστιγωθεί, θα χτυπηθεί, θα δεθεί, θα καρφωθεί σε πάσαλο. Ο π. Ευάγγελος συνδέει αυτή την περιγραφή με τον Χριστό.
Σωκράτης (Αλκιβιάδης): Διάλογος για την προσευχή, την οποία ο Σωκράτης θεωρεί μη αποτελεσματική όταν δεν συνοδεύεται από ευσεβή και δίκαιη ψυχή. Προφητεία για έναν θεάνθρωπο που θα διδάξει πώς να προσευχόμαστε.