Η Αγιότητα είναι το κατεξοχήν και πρέπει να είναι το κατεξοχήν μέλημά μας που πρέπει να επιδιώξουμε σε τούτη τη ζωή.
Κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν: Ο άνθρωπος πλάστηκε “κατ’ εικόνα” Θεού, γεγονός αναπόσπαστο από την ύπαρξή του. Η “ομοίωση” όμως, δηλαδή η αγιότητα, αποτελεί μια δυνατότητα και επιλογή του καθενός.
Η εντολή του αγιασμού: “Άγιοι γίνεστε ότι εγώ Άγιος είμαι” (Λευιτ. 11,44). Η εντολή αυτή επαναλαμβάνεται διαρκώς στην Αγία Γραφή, υποδηλώνοντας μια δυναμική πορεία αγώνα και προσπάθειας.
Η αγιότητα ως μετοχή: Δεν αρκεί η θεωρητική γνώση, αλλά η βίωση του Χριστού μέσα από την τήρηση όλων των εντολών Του και την καλλιέργεια των αρετών Του (αγάπη, πίστη).
Η αγάπη ως κινητήριος δύναμη: Η αγάπη προς τον Χριστό οδηγεί στην αγιότητα και μας ελευθερώνει από την επιρροή του κόσμου.
Η αγιότητα ως προϋπόθεση σωτηρίας: Μόνο οι άγιοι αποτελούν την Βασιλεία του Θεού. Ο αγιασμός είναι απαραίτητος για να δούμε το πρόσωπο του Κυρίου.
Η Γιορτή των Αγίων Πάντων
Η Εκκλησία γιορτάζει την πρώτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή, τιμώντας τη μνήμη όλων των Αγίων Πάντων, γνωστών και αγνώστων, σε μια πανηγυρική εκδήλωση που καλύπτει ολόκληρο το φάσμα της ιστορίας. Αυτή η γιορτή, αφιερωμένη στους Αγίους Πάντες, είναι μια υπενθύμιση της καθολικότητας και της παγκόσμιας φύσης της χριστιανικής πίστης.
“Η Εκκλησία μας γίνεται φανερή δια της ζωής των Αγίων της,” τονίζει ο πατέρας Αθανάσιος Μυτιληναίος, υπογραμμίζοντας τη σημασία των Αγίων στην έκφραση της χριστιανικής πίστης. “Οι Άγιοι είναι τα μέλη του σώματος του ενανθρωπίσαντος Θεού Λόγου, που εκτείνεται όχι μόνο σε όλη την ιστορία αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.”
Η Φύση της Αγιότητας: Εικόνα και Ομοίωση του Θεού
Η αγιότητα, σύμφωνα με το κήρυγμα, είναι ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης. Αναφερόμενος στη δημιουργία, ο πατέρας Αθανάσιος εξηγεί: “Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Του. Αυτή η εικόνα δεν περιορίζεται μόνο στην ψυχή, αλλά εκτείνεται σε ολόκληρο το είναι μας, συμπεριλαμβανομένης της φυσικής μας ύπαρξης.”
“Το στοιχείο της αγιότητας στον άνθρωπο είναι ένα κατασκευαστικό δεδομένο,” συνεχίζει. “Ο Θεός μας δημιούργησε με την πρόθεση να είμαστε άγιοι, να αντανακλούμε την εικόνα Του.”
Σωτηρία και Θέωση: Μια Δυναμική Πορεία
Η πορεία προς την Θέωση περιγράφεται ως μια συνεχής και δυναμική διαδικασία. Ο πατέρας Αθανάσιος Μυτιληναίος χρησιμοποιεί μια προσωπική ιστορία για να το επεξηγήσει: “Ένα παιδί ρώτησε κάποτε πότε θα γίνει άγιος. Αυτή η ερώτηση μας θυμίζει ότι η αγιοποίηση είναι ένα ταξίδι πίστης, μια διαρκής προσπάθεια.”
“Δεν γινόμαστε άγιοι από τη μια μέρα στην άλλη,” προσθέτει. “Είναι ένας αγώνας, ένας στίβος, όπου πέφτουμε και σηκωνόμαστε ξανά και ξανά. Αυτή η δυναμική πορεία προς την αγιοποίηση είναι ουσιαστική.”
Η Αναγκαιότητα της Αγιότητας: Προϋπόθεση για τη Σωτηρία
Η αγιότητα παρουσιάζεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωτηρία και την είσοδο στη Βασιλεία του Θεού. Ο πατέρας Αθανάσιος επικαλείται τη βιβλική εντολή: “Να είστε τέλειοι, όπως ο Πατέρας σας στον ουρανό είναι τέλειος” (Ματθαίος 5:48).
“Η αγιότητα δεν είναι επιλογή, αλλά απαίτηση,” τονίζει. “Χωρίς αγιότητα, η σωτηρία είναι μια ουτοπία. Η Γραφή το αποσιωπά σκόπιμα, δείχνοντας ότι η ομοίωση με το Θεό εξαρτάται από την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου.”
Η εντολή Άγιοι γίνεστε
Ο ομιλητής τονίζει ότι η εντολή “Άγιοι γίνεστε” είναι σε ενεστώτα χρόνο, όχι “να γίνετε” ή “κάποια στιγμή της ζωής σας να γίνετε”, αλλά “διαρκώς να γίνεστε”. Αυτό υποδηλώνει μια δυναμική, συνεχή διαδικασία, έναν “αγώνα”, έναν “στίβο”, όπου ο άνθρωπος δεν αγιάζεται στιγμιαία, αλλά σταδιακά, μέσα από άνοδο και πτώση. Δεν φτάνει να επιδιώξουμε την αγιότητα μόνο μια φορά στη ζωή μας, αλλά οφείλουμε να την επιδιώκουμε καθημερινά, σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας.
Ο ομιλητής εστιάζει στην εντολή “Άγιοι γίνεστε”, ως έκφραση της δυνατότητας του ανθρώπου να ομοιάσει με τον Θεό στην αγιότητα. Εξηγεί ότι η αγιότητα δεν είναι ένα έμφυτο χαρακτηριστικό, ούτε αποκτάται αυτομάτως επειδή είμαστε δημιουργήματα του Θεού. Αντίθετα, αποτελεί δυνατότητα που μας δόθηκε, επιλογή και διαρκή αγώνα .
Συγκεκριμένα:
- Η εντολή “Άγιοι γίνεστε” υπενθυμίζει αυτή τη δυνατότητα και μας προτρέπει να την επιδιώξουμε.
- Ο άνθρωπος καλείται να “ομοιάσει του Θεού εις την αγιότητα”, όχι να γίνει “εικόνα του Θεού”, καθώς αυτό είναι ήδη ένα κατασκευαστικό μας δεδομένο.
- Η “ομοίωσις” αυτή δεν επιβάλλεται, αλλά εναπόκειται στην ελευθερία του ανθρώπου.
- Η αγιότητα επιτυγχάνεται μέσα από την τήρηση όλων των εντολών του Θεού, χωρίς εξαιρέσεις ή “εκλεκτικισμό” .
- Απαιτείται διαρκής προσπάθεια και αγώνας (“γίνεστε” – ενεστώτας χρόνος).
- Ο Θεός παρέχει την χάρη Του σε όσους αγωνίζονται για την αγιότητα.
Ουσιαστικά, ο π Αθανάσιος Μυτιληναίος υπογραμμίζει ότι η αγιότητα είναι δρόμος και διαδικασία και όχι στατικός στόχος. Είναι η συνεχής μετάβαση από το “κατ’ εικόνα” στο “καθ’ ομοίωσιν”, η συνειδητή επιλογή να ζούμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.
Αγιότητα: η πορεία προς την Σωτηρία και την Θέωση
Σύμφωνα με την Ορθόδοξη θεολογία, η θέωση είναι η ένωση του ανθρώπου με τον Θεό, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της χάρης του Αγίου Πνεύματος. Η αγιότητα, ως συνεχής προσπάθεια για ομοίωση με τον Θεό, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής της πορείας.
Η αγιότητα είναι μια συνεχής διαδικασία, ένας “αγώνας”, όπου ο άνθρωπος δεν αγιάζεται στιγμιαία, αλλά σταδιακά.
Η πορεία προς την αγιότητα περιλαμβάνει:
- Συνειδητή προσπάθεια: Η αγιότητα δεν είναι δεδομένη, αλλά απαιτεί συνειδητή επιλογή και διαρκή προσπάθεια για να ζούμε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.
- Τήρηση των εντολών: Η αγιότητα επιτυγχάνεται μέσα από την τήρηση όλων των εντολών του Θεού, χωρίς εξαιρέσεις ή “εκλεκτικισμό”.
- Αγάπη προς τον Χριστό: Η αγάπη προς τον Χριστό είναι η κινητήριος δύναμη που μας οδηγεί στην αγιότητα.
- Χάρη Θεού: Ο Θεός παρέχει την χάρη Του σε όσους αγωνίζονται για την αγιότητα.
Ουσιαστικά, η αγιότητα είναι μια δυναμική πορεία που απαιτεί συνεχή αγώνα και προσπάθεια, ενώ η αγάπη και η χάρη του Θεού αποτελούν τα βασικά συστατικά της.
Έτσι, ο άνθρωπος καθαίρεται από τα πάθη του και γίνεται “μέτοχος της θείας φύσεως”, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την ένωση με τον Θεό, δηλαδή την Θέωση
Ο Ρόλος των Αγίων Πάντων: Ζωντανές Μαρτυρίες Πίστης
Οι Άγιοι Πάντες παρουσιάζονται ως ζωντανές μαρτυρίες πίστης, ως έμπνευση για τους πιστούς. “Οι Άγιοι Πάντες είναι το εικονογραφημένο Ευαγγέλιο,” δηλώνει ο πατέρας Αθανάσιος. “Είναι η ζωντανή επιστολή του Χριστού, που όλοι μπορούν να την αναγνωρίσουν και να τη διαβάσουν.”
“Οι Άγιοι Πάντες είναι οι κληρονόμοι του Θεού,” συνεχίζει. “Κληρονομούν τη Βασιλεία μαζί με τον Χριστό. Η αγιότητα είναι το πλήρωμα των εντολών του Θεού, και η επιδίωξή της είναι ζωτικής σημασίας για τη σωτηρία.”