Η Αγιότητα είναι το κατεξοχήν και πρέπει να είναι το κατεξοχήν μέλημά μας που πρέπει να επιδιώξουμε σε τούτη τη ζωή.
Κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν: Ο άνθρωπος πλάστηκε “κατ’ εικόνα” Θεού, γεγονός αναπόσπαστο από την ύπαρξή του. Η “ομοίωση” όμως, δηλαδή η αγιότητα, αποτελεί μια δυνατότητα και επιλογή του καθενός.
Η εντολή του αγιασμού: “Άγιοι γίνεστε ότι εγώ Άγιος είμαι” (Λευιτ. 11,44). Η εντολή αυτή επαναλαμβάνεται διαρκώς στην Αγία Γραφή, υποδηλώνοντας μια δυναμική πορεία αγώνα και προσπάθειας.
Η αγιότητα ως μετοχή: Δεν αρκεί η θεωρητική γνώση, αλλά η βίωση του Χριστού μέσα από την τήρηση όλων των εντολών Του και την καλλιέργεια των αρετών Του (αγάπη, πίστη).
Η αγάπη ως κινητήριος δύναμη: Η αγάπη προς τον Χριστό οδηγεί στην αγιότητα και μας ελευθερώνει από την επιρροή του κόσμου.
Η αγιότητα ως προϋπόθεση σωτηρίας: Μόνο οι άγιοι αποτελούν την Βασιλεία του Θεού. Ο αγιασμός είναι απαραίτητος για να δούμε το πρόσωπο του Κυρίου.
Η Γιορτή των Αγίων Πάντων
Η Εκκλησία γιορτάζει την πρώτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή, τιμώντας τη μνήμη όλων των Αγίων Πάντων, γνωστών και αγνώστων, σε μια πανηγυρική εκδήλωση που καλύπτει ολόκληρο το φάσμα της ιστορίας. Αυτή η γιορτή, αφιερωμένη στους Αγίους Πάντες, είναι μια υπενθύμιση της καθολικότητας και της παγκόσμιας φύσης της χριστιανικής πίστης.
“Η Εκκλησία μας γίνεται φανερή δια της ζωής των Αγίων της,” τονίζει ο πατέρας Αθανάσιος Μυτιληναίος, υπογραμμίζοντας τη σημασία των Αγίων στην έκφραση της χριστιανικής πίστης. “Οι Άγιοι είναι τα μέλη του σώματος του ενανθρωπίσαντος Θεού Λόγου, που εκτείνεται όχι μόνο σε όλη την ιστορία αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.”
Η Φύση της Αγιότητας: Εικόνα και Ομοίωση του Θεού
Η αγιότητα, σύμφωνα με το κήρυγμα, είναι ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης. Αναφερόμενος στη δημιουργία, ο πατέρας Αθανάσιος εξηγεί: “Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Του. Αυτή η εικόνα δεν περιορίζεται μόνο στην ψυχή, αλλά εκτείνεται σε ολόκληρο το είναι μας, συμπεριλαμβανομένης της φυσικής μας ύπαρξης.”
“Το στοιχείο της αγιότητας στον άνθρωπο είναι ένα κατασκευαστικό δεδομένο,” συνεχίζει. “Ο Θεός μας δημιούργησε με την πρόθεση να είμαστε άγιοι, να αντανακλούμε την εικόνα Του.”
Σωτηρία και Θέωση: Μια Δυναμική Πορεία
Η πορεία προς την Θέωση περιγράφεται ως μια συνεχής και δυναμική διαδικασία. Ο πατέρας Αθανάσιος Μυτιληναίος χρησιμοποιεί μια προσωπική ιστορία για να το επεξηγήσει: “Ένα παιδί ρώτησε κάποτε πότε θα γίνει άγιος. Αυτή η ερώτηση μας θυμίζει ότι η αγιοποίηση είναι ένα ταξίδι πίστης, μια διαρκής προσπάθεια.”
“Δεν γινόμαστε άγιοι από τη μια μέρα στην άλλη,” προσθέτει. “Είναι ένας αγώνας, ένας στίβος, όπου πέφτουμε και σηκωνόμαστε ξανά και ξανά. Αυτή η δυναμική πορεία προς την αγιοποίηση είναι ουσιαστική.”
Η Αναγκαιότητα της Αγιότητας: Προϋπόθεση για τη Σωτηρία
Η αγιότητα παρουσιάζεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωτηρία και την είσοδο στη Βασιλεία του Θεού. Ο πατέρας Αθανάσιος επικαλείται τη βιβλική εντολή: “Να είστε τέλειοι, όπως ο Πατέρας σας στον ουρανό είναι τέλειος” (Ματθαίος 5:48).
“Η αγιότητα δεν είναι επιλογή, αλλά απαίτηση,” τονίζει. “Χωρίς αγιότητα, η σωτηρία είναι μια ουτοπία. Η Γραφή το αποσιωπά σκόπιμα, δείχνοντας ότι η ομοίωση με το Θεό εξαρτάται από την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου.”
Ο Ρόλος των Αγίων Πάντων: Ζωντανές Μαρτυρίες Πίστης
Οι Άγιοι Πάντες παρουσιάζονται ως ζωντανές μαρτυρίες πίστης, ως έμπνευση για τους πιστούς. “Οι Άγιοι Πάντες είναι το εικονογραφημένο Ευαγγέλιο,” δηλώνει ο πατέρας Αθανάσιος. “Είναι η ζωντανή επιστολή του Χριστού, που όλοι μπορούν να την αναγνωρίσουν και να τη διαβάσουν.”
“Οι Άγιοι Πάντες είναι οι κληρονόμοι του Θεού,” συνεχίζει. “Κληρονομούν τη Βασιλεία μαζί με τον Χριστό. Η αγιότητα είναι το πλήρωμα των εντολών του Θεού, και η επιδίωξή της είναι ζωτικής σημασίας για τη σωτηρία.”