Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος συνήλθε το 325μ.Χ. στη Νίκαια, επί Μεγάλου Κωνσταντίνου, με κύριο θέμα τον Αρειανισμό.
Η Σύνοδος καταδίκασε τις αιρετικές διδασκαλίες του Άρειου, ενός πρεσβυτέρου από την Αλεξάνδρεια, ο οποίος αμφισβήτησε τη θεϊκή φύση του Ιησού Χριστού.
Η Σύνοδος επιβεβαίωσε το Ομοούσιο του Υιού με τον Πατέρα, απορρίπτοντας την ιδέα ότι ο Υιός είναι κτίσμα.
Ο π Παντελεήμων Κρούσκος λέει σχετικά
Τρεις απλούς και ταπεινούς εξέλεξε το άγιο Πνεύμα στην Σύνοδο της Νικαίας.
Τον νεαρό διάκονο Άγιο Αθανάσιο, ο οποίος δεν είχε σπουδάσει καν.
Τον φτωχό και ταλαιπωρημενο από τους διωγμούς Αγιο Νικόλαο, από την ασήμαντη επαρχία των Μυρέων.
Τον απλό, αγράμματο βοσκό των αγρών, τον Άγιο Σπυρίδωνα.Ο καθένας με τον τρόπο του, έκανε αίσθηση και στηριξαν την Ορθοδοξία και προμάχησαν της Πίστεως. Γι’ αυτό και η Εκκλησία τους υμνολογεί με τα ιδια λόγια και τροπάρια και τα ιδια εγκώμια ισοστασιους με εναν Βασίλειο, Γρηγόριο ή Χρυσόστομο.
Πανεπιστήμονες στην ποιμαντική του Πνευματος και την θεολογία του Λόγου. Ευλογημένος ο Θεός ο οποίος απέκρυψε τα θαυμάσια από τους σοφούς και συνετούς και τα αποκάλυψε στους απλούς και νηπίους! Έτσι πάντα να ισχύει να φιμώνονται οι αλαζόνες!
Η Σύνοδος αυτή, σύμφωνα με τον 9ο Κανόνα της, όρισε τη διαίρεση της Εκκλησίας σε Πατριαρχεία. Επιπλέον, ορίστηκε ότι η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης θα απολαμβάνει ίσα πρεσβεία με την Εκκλησία της Ρώμης
Απολυτίκιο Αγίων Πατέρων Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου
Υπερδεδοξασμένος ει Χριστέ ο Θεός ημών, ο φωστήρας επί γης, τους Πατέρας ημών θεμελιώσας, και δι αυτών, προς την αληθινήν πίστιν πάντας ημάς οδηγήσας. Πολυεύσπλαχνε δόξα σοι.
Ψάλλει ο πρωτοψάλτης και καθηγητής βυζαντινής μουσικής Γεώργιος Λεμονόπουλος