Λίγα λόγια: Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας – 2014
Ένας πρώην αστέρας του Hollywood, θέλει να αποδείξει την αξία του ανεβάζοντας ένα θεατρικό στο Broadway. Με την παράσταση σαν αφορμή, η ταινία Birdman μας παρουσιάζει τον χαρακτήρα και τις εσωτερικές συγκρούσεις του πρωταγωνιστή.
[en https://glance.matia.gr/movies/birdman-or-the-unexpected-virtue-of-ignorance-2014.html#Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance]
Διάρκεια:
119 λεπτά
Υπόθεση
“Κάποτε ήμουνα πουλί και μ’ αγαπούσανε πολύ”…
Ο Riggan Thomas (Michael Keaton) είναι ένας ηθοποιός του Hollywood που έγινε διάσημος ως ο υπερήρωας Birdman. Πρόσφατα, αρνήθηκε να γυρίσει το Birdman 4, επειδή θέλει να κάνει μια ποιοτική δουλειά. Προσπαθεί λοιπόν, με την βοήθεια του φίλου του και παραγωγού Jake (Zach Galifianakis) να σκηνοθετήσει στο Broadway ένα θεατρικό βασισμένο στο “What We Talk About When We Talk About Love” του συγγραφέα Raymond Carver. Δίπλα του είναι η κόρη του, η Sam (Emma Stone), που μόλις έχει βγει από κλινική αποτοξίνωσης και δουλεύει ως βοηθός του Riggan για το έργο.
Ενώ πλησιάζουν στην αβάν πρεμιέρ, ένας προβολέας χτυπάει τον πρωταγωνιστή (Jeremy Shamos) στο κεφάλι. Λόγω του ατυχήματος είναι αναγκασμένοι, την τελευταία στιγμή, να βρουν αντικαταστάτη. Ευτυχώς η συμπρωταγωνίστρια Lesley (Naomi Watts) ξέρει προσωπικά τον Mike Shiner (Edward Norton), έναν ηθοποιό του θεάτρου που έχει διακριθεί για τις δυνατές του ερμηνείες στο σανίδι. Παρότι είναι τόσο καλός ηθοποιός, οι ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του τον φέρνουν σε σύγκρουση με τους υπόλοιπους συντελεστές και με τον Riggan προσωπικά. Σε μια από τις τελευταίες πρόβες που γίνεται μπροστά σε κοινό, η παράσταση διακόπτεται με τον Mike να έχει μεθύσει και να διαπληκτίζεται έντονα με τον Riggan. Θα μπορέσουν άραγε στην κανονική πρεμιέρα να κερδίσουν το κοινό και τους κριτικούς; Ή μήπως μία κακή κριτική σε μεγάλη εφημερίδα θα στείλει την παράσταση και τον Riggan Thomas στη λήθη;
Ο Riggan είναι βέβαιος ότι αυτό το θεατρικό είναι η τελευταία του ευκαιρία να κάνει κάτι καλό. Και αυτό τελικά είναι το πρόβλημα. Δεν φταίει η συμπεριφορά του Mike Shiner. Δεν φταίει η διάσημη κριτικός που σκοπεύει να “θάψει” τον Riggan. Δεν φταίει η κόρη του και η αυτοκαταστροφική της τάση. Φταίει το εγώ του και η βαρύτητα που του δίνει. Η εσωτερική του σύγκρουση έχει προσωποποιηθεί στον χαρακτήρα του Birdman, που στην αρχή της ταινίας είναι μία φωνή που ακούει μόνο ο πρωταγωνιστής και από τη μέση και μετά εμφανίζεται αυτοπροσώπως δίπλα του με όλα τα φτερά της στολής του.
Γύρνα πίσω στο Hollywood για το Birdman 4. Θα το λατρέψουν όλοι και θα γίνεις ζάμπλουτος.
Θέλει, όσο τίποτε άλλο, να πετύχει στην προσπάθειά του και να αποδείξει ότι δεν είναι άλλος ένας ξεπεσμένος σταρ του Hollywood. Όμως δεν είναι αυτό το θέμα. Θα καταφέρει να αγαπήσει τον εαυτό του ή η τελειομανία του και ο εγωισμός του θα τον καταστρέψουν; Επειδή τελικά, αυτό που χρειάζεται για να πετάξει δεν είναι τα φτερά του Birdman, αλλά η αγάπη προς τον εαυτό του και τους γύρω του.
Κριτική και εντυπώσεις
Η ταινία, με αφορμή το ανέβασμα του συγκεκριμένου θεατρικού έργου, μας δείχνει βήμα-βήμα τον χαρακτήρα και τις εσωτερικές συγκρούσεις που βιώνει ο πρωταγωνιστής, χωρίς μασημένη τροφή ή διδακτισμούς. Ο Michael Keaton δήλωσε ότι αυτή η ταινία ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του. Από την πλευρά μας πρέπει να πούμε ότι είναι μία από τις καλύτερες ερμηνείες που έχει δώσει ποτέ.
Το σενάριο όμως δεν χτίζει την παρουσίαση του χαρακτήρα του πρωταγωνιστή εις βάρος των υπόλοιπων χαρακτήρων της ταινίας. Όλοι οι κεντρικοί ήρωες δίνουν την πάλη τους – με τα ναρκωτικά η Sam, με την ερωτική του ζωή ο Mike, με τη μηδενική της αυτοεκτίμηση η Lesley, με το εγώ του και το παρελθόν του ο Riggan – με σκοπό να γίνουν καλύτεροι.
Η Emma Stone είναι εξαιρετική, πραγματικά βιώνει τον ρόλο της και τον ερμηνεύει με όλο της το είναι. Σίγουρα αξίζει το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για το οποίο είναι υποψήφια. Ο δικός μας Zach Galifianakis είναι πιο σοβαρός από ποτέ και ο Edward Norton αποδεικνύει για άλλη μια φορά πόσο καλός ηθοποιός είναι.
Ο σκηνοθέτης (και σεναριογράφος) Alejandro González Iñárritu ήθελε η ταινία από την αρχή μέχρι το φινάλε, να δίνει την αίσθηση ότι είναι ένα συνεχόμενο γύρισμα. Ο πρώτος διδάξας αυτής της πειραματικής μεθόδου είναι ο Alfred Hitchcock με την ταινία “η Θηλιά” (“Rope” – 1948). Σε αυτήν την προσπάθεια του Iñárritu, βοήθησαν πολύ οι υπεύθυνοι του μοντάζ Douglas Crise και Stephen Mirrione. Σπουδαία δουλειά έκαναν και οι ηθοποιοί στο σύνολό τους, καθώς έπρεπε να αντέξουν και να αποδώσουν άψογα κάθε σκηνή, η οποία γυρίζονταν χωρίς διακοπή και κρατούσε πολλά παραπάνω λεπτά από ο,τι συνηθίζεται. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ότι ο Alejandro González Iñárritu καταφέρνει όλοι αυτοί οι καταπληκτικοί ηθοποιοί να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους περισσότερα από ποτέ!
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας – Trailer (Greek subs)
Ατάκα από την ταινία Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Riggan: Άκουσε με. Προσπαθώ να κάνω κάτι σημαντικό.
Sam: Δεν είναι σημαντικό.
Riggan: Είναι για μένα! Εντάξει; Ίσως όχι για σένα, ή για τους κυνικούς σου φίλους που η μόνη τους φιλοδοξία είναι να γίνουν viral. Αλλά για εμένα… εμενα… αυτό είναι. Θεέ μου! Εϊναι η καριέρα μου, η ευκαιρία μου να κάνω κάτι με πραγματικό νόημα.
Sam: Σημαντικό για ποιον; Είχες καριέρα πριν την τρίτη ταινία για το κόμικ, προτού οι άνθρωποι ξεχάσουν ποιος φοράει την μάσκα πουλιού. Κάνεις ένα θεατρικό βασισμένο σε ένα βιβλίο που γράφτηκε πριν 60 χρόνια, για χίλιους πλούσιους λευκούς που τους ενδιαφέρει μοναχά πού θα πιουν καφέ και πού θα φάνε κέικ όταν τελειώσει. Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, μπαμπά, δεν είναι για την τέχνη. Είναι επειδή θες να αισθανθείς σημαντικός ξανά. Όλος ο κόσμος έχει γεμίσει ανθρώπους που καθημερινά παλεύουν να τους προσέξουν. Κι εσύ φέρεσαι λες και αυτό δεν υπάρχει! Συμβαίνουν πράγματα σε ένα μέρος που εσύ ηθελημένα αγνοείς, σε ένα μέρος που σε έχει ήδη ξεχάσει. Δηλαδή, ποιος είσαι; Μισείς τους bloggers. Κοροϊδεύεις το Twitter. Δεν έχεις καν σελίδα στο Facebook. Εσύ δεν υπάρχεις. Το κάνεις αυτός επειδή φοβάσαι του θανατά, όπως όλοι μας, ότι είσαι ασήμαντος. Και ξέρεις κάτι; Έχεις δίκιο. Είσαι ασήμαντος. Πάρ’το απόφαση.
Συντελεστές
Σενάριο
Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo
Σκηνοθεσία
Alejandro González Iñárritu
Ηθοποιοί
Michael Keaton – Riggan
Edward Norton – Mike
Emma Stone – Sam
Zach Galifianakis – Jake
Naomi Watts – Lesley
Andrea Riseborough – Laura
Kenny Chin – Korean Grocer
Jamahl Garrison-Lowe – Daniel (Stagehand)
Jeremy Shamos – Ralph
Katherine O’Sullivan – Costume Assistant
Damian Young – Gabriel
Keenan Shimizu – Han
Akira Ito – Translator
Natalie Gold – Clara
Merritt Wever – Annie
Michael Siberry – Larry
Clark Middleton – Sydney
Amy Ryan – Sylvia
William Youmans – Bartender (Tommy)
Lindsay Duncan – Tabitha
Paula Pell – Lady in Bar
David Fierro – Man in Bar
Hudson Flynn – Kid in Bar (Billy)
Warren Kelly – Dresser
Joel Marsh Garland – Stagehand
Brent Bateman – Broadway Tourist
Donna Lynne Champlin – Broadway Lady
Valentino Musumeci – Broadway Kid
Taylor Schwencke – Broadway Kid (ως Taylor D. Schwencke)
Craig muMs Grant – Broadway Man on Street (ως Craig Mums Grant)
Kyle Knauf – Annoying Times Square Guy
Dave Neal – Annoying Times Square Guy
Kelly Southerland – Annoying Times Square Guy
Roberta Colindrez – Broadway Woman on Street
Catherine Peppers – Cashier
Frank Ridley – Mr. Roth
Janis Corsair – Female Usher
Rakesh Shah – Liquor Store Owner (ως Rakesh G. Shah)
Bill Camp – Crazy Man
Malachi Weir – Guy in Window
Jackie Hoffman – Lady on Balcony (Mary)
Stephen Adly Guirgis – Good Neighbor
Glenn Wein – Young Male Usher
Ebrahim Jaffer – Cab Driver
Nicolas Rain Noe – Intermission Man
Susan Blackwell – Intermission Woman
Anna Hardwick – Blonde Reporter
Dusan Dukic – Newscaster
Helena-Alexis Seymour – Newscaster
Ian Finlay – Newscaster
Παραγωγή και Διανομή
New Regency Pictures (ως New Regency)
M Prods (ως M Παραγωγήs)
Le Grisbi Παραγωγήs
TSG Entertainment
Worldview Entertainment
Odeon
Α.Α.
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Περίληψη
Ο ηθοποιός Ρίγκαν Τόμσον έγινε πριν από χρόνια διάσημος παίζοντας έναν σούπερ-ήρωα, τον άνθρωπο πουλί, και τώρα προσπαθεί να ανεβάσει ένα θεατρικό στο Μπρόντγουεϊ. Τις ημέρες που προηγούνται της πρεμιέρας, πρέπει να πολεμήσει με τον εγωισμό του, αλλά και τις ενδοοικογενειακές του διαμάχες. Όλα αυτά, για να αποδείξει πως μπορεί να διεκδικήσει πίσω την παλιά του δόξα.