? Συνθήκες εκδήλωσης (συγκρούονται δύο τάσεις):
✅ Η τάση των κατοίκων των ανατολικών επαρχιών να μην απεικονίζουν τις άγιες μορφές (επειδή ο Χριστιανισμός ως πνευματική θρησκεία δεν συμπορεύεται με την απεικόνιση του θείου με ανθρώπινη μορφή).
✅ Η τάση των κατοίκων των δυτικών (ευρωπαϊκών) επαρχιών να λατρεύουν καθ’ υπερβολή τις εικόνες και τα λείψανα.
? Αφορμή:
? Ο καταστροφικός σεισμός του 726 μ.Χ. με επίκεντρο ανάμεσα στη Θήρα και τη Θηρασία, που ερμηνεύτηκε ως “οργή Θεού”, επειδή, τάχα, η λατρεία των εικόνων αποτελούσε εκδήλωση ειδωλολατρικής συμπεριφοράς.
? Εξέλιξη:
✅ 726 μ.Χ.: ο Λέων Γ΄ διέταξε την απομάκρυνση μιας εικόνας του Χριστού από τη Χαλκή Πύλη των ανακτόρων.
✅ 730 μ..Χ.: Εκδίδεται το πρώτο επίσημο εικονομαχικό διάταγμα που προβλέπει καταστροφή των εικόνων και διώξεις κατά των εικονόφιλων.
✅ Η Σύνοδος της Ιέρειας το 754 μ.Χ. καταδικάζει τη λατρεία των εικόνων και αναθεματίζει τους οπαδούς της. Επί Κωνσταντίνου Ε΄ η Εικονομαχία προσλαμβάνει διαστάσεις εκστρατείας εναντίον των μοναχών και των μοναστηρίων.
✅ Επί Κωνσταντίνου ΣΤ΄ και Ειρήνης, η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε την Εικονομαχία και επέβαλε την αναστήλωση των εικόνων.
✅ Επί Λέοντα Ε΄ και Θεόφιλου αναζωπυρώνεται η Εικονομαχία. Επί Μιχαήλ Γ΄ και Θεοδώρας, στη Σύνοδο του 843 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη, αποφασίστηκε οριστικά η αναστήλωση των εικόνων.
Ζαχαρή Σοφία – Φιλόλογος
Περισσότερες πληροφορίες εδώ: https://www.facebook.com/sofiazachari.filologos/